0

آموزش کامل تصویری نحوه مرتب کردن داده ها در اکسل

آموزش کامل تصویری نحوه مرتب کردن داده ها در اکسل
بازدید 59

[ad_1]

مرتب سازی و فیلتر کردن دو ویژگی کاربردی در اکسل هستند. 🔄 این ویژگی ها به طور گسترده در علم داده برای سازماندهی، مرتب کردن و زیر مجموعه داده های شما بر اساس شرایط خاص استفاده می شوند. در آموزش کامل تصویری نحوه مرتب کردن داده ها در اکسل امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما قصد داریم به طور کامل در مورد نحوه استفاده از این دو ویژگی صحبت کنیم.

آموزش نحوه مرتب سازی در اکسل

How to Sort Data in Excel: A Step by Step Guide

هنگام مرتب کردن داده ها در اکسل مهم است که تصمیم بگیرید که می خواهید این مرتب سازی برای کل ورک شیت اعمال شود یا محدوده ای از سلول ها.

در مرتب سازی ورک شیت تمام داده های شما بر اساس یک ستون سازماندهی می شود. هنگامی که مرتب سازی اعمال می شود اطلاعات مرتبط در هر سطر با هم نگهداری می شوند. به طور مثال ستون نام خانوادگی را می توان به ترتیب حروف الفبا سورت کرد.

درمرتب سازی محدوده ای از سلول ها، داده های چند سلول مرتب می شوند که می تواند هنگام کار با شیتی که حاوی چند جدول است مفید باشد. مرتب سازی یک محدوده تاثیری بر محتوای ورک شیت نخواهد داشت.

مرتب کردن در اکسل چیست؟

مرتب سازی در اکسل یک ویژگی است که به شما در سازماندهی داده ها کمک می کند. می توانید یک ستون را بر اساس حروف الفا (A-Z یا Z-A) مرتب کنید. ما می توانیم یک ستون عددی را از بزرگ به کوچک یا کوچک به بزرگ مرتب کنیم. ما همچنین می توانیم یک ستون تاریخ و زمان را از قدیمی ترین به جدیدترین یا از جدیدترین به قدیمی ترین مورد مرتب کنیم. مرتب کردن در اکسل همچنین می تواند توسط یک لیست سفارشی یا با فرمت هایی مانند رنگ سلول، رنگ فونت یا مجموعه آیکون ها انجام شود. اگر مرتب سازی و فیلتر در اکسل را یاد ندارید کافیست تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مرتب سازی یک ستون

مجموعه داده ای که در زیر نشان داده شده است را در نظر بگیرید. این دیتاشیت اطلاعاتی در مورد نماینده، تاریخ ثبت خانه، قیمت، تعداد اتاق خواب و غیره دارد.

مرتب سازی یک ستون

حالا می خواهیم داده ها را بر اساس قیمت خانه به صورت نزولی مرتب کنیم.

برای مرتب سازی یک ستون می توانید داده ها را انتخاب کنید و از کلیدهای میانبر Ctrl + Shift + L استفاده کنید.

یا

برای مرتب سازی اعداد در اکسل روی فلش رو به پایین در ستون List Price کلیک کنید و Sort Largest to Smallest را انتخاب کنید.

مرتب سازی یک ستون

حالا بیاید داده ها را بر اساس تاریخی که خانه ها را لیست کرده ایم مرتب کنیم.

برای مرتب سازی تاریخ در اکسل مجموعه داده مورد نظر خود را انتخاب کنید و در سربرگ DATA روی گزینه Sort کلیک کنید.

ستونی که می خواهید مرتب کنید را انتخاب کنید.

در زیر Sort On گزینه Cell Value را انتخاب کنید.

در قسمت Order گزینه Sort Oldest to Newest را انتخاب کنید.

مرتب سازی یک ستون

یا به سربرگ Home بروید، گروه Formats را انتخاب کنید، روی Sort & Filter کلیک کنید و Sort Oldest to Newest را انتخاب کنید.

یا می توانید از گزینه A-Z در سربرگ Data و در گروه Sort & Filter استفاده کنید.

اگر در حین سورت کردن با پنجره زیر روبرو شدید گزینه Expand the selection را انتخاب کنید و روی Sort کلیک کنید.

بعد از اتمام کار خود می توانید از ۴ روش پرینت فایل اکسل در یک صفحه استفاده کنید و اطلاعات خود را چاپ کنید.

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس ماه

اما ممکن است در حین مرتب کردن تاریخ در اکسل بخواهید داده ها را بر اساس ماه خاصی مرتب کنید. برای مثال قصد دارید تاریخ تولد همکاران یا بستگان خود را گروه بندی کنید. در این مرود ویژگی پیش فرض مرتب سازی اکسل کار نمی کند چون همیشه سال را در نظر می گیرد. راه حل این است که یک ستون کمکی اضافه کنید، عدد ماه را استخراج کنید و بر اساس این ستون مرتب سازی را انجام دهید. برای دریافت یک ماه از تاریخ می توانید از تابع MONTH استفاده کنید:

با فرمول =MONTH(B2) شما ماه سلول B2 را استخراج خواهید کرد.

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس ماه

توجه داشته باشید که اگر در اینجا به جای عدد به صورت تاریخ نمایش داده می شود باید فرمت را روی سلول های فرمول تنظیم کنید.

و اکنون، جدول خود را بر اساس ستون ماه مرتب کنید . برای این کار، ستون Month را انتخاب کنید (C2:C8)، روی Sort & Filter > Sort Smallest to Largest کلیک کنید، و در صورت مشاهده پنجره گزینه Expand the selection را انتخاب کنید.  اگر مراحل کار را به درستی انجام داده باشید نتیجه را به صورت زیر مشاهده خواهید کرد:

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس ماه

لطفاً توجه داشته باشید که داده‌های ما اکنون بر اساس ماه مرتب شده‌اند و سال‌ها و روزهای هر ماه را نادیده می‌گیریم.

مرتب سازی در اکسل بر اساس تاریخ : مرتب سازی بر اساس روز و ماه

چون احساس کردیم که مرتب سازی بر اساس تاریخ در اکسل به مثال های بیشتری نیاز دارد در اینجا توضیحات بیشتری را خدمت شما ارائه می دهیم.

فرض کنید می خواهیم تاریخ تولدها را بر اساس ماه و روز در اکسل مرتب کنیم. در اینجا شما به فرمولی نیاز دارید که ماه و روز را از تاریخ تولد جدا کنید. در این مورد تابع TEXT اکسل که می تواند تاریخ را به یک رشته متن در فرمت مشخص شده تبدیل کند مفید خواهد بود. برای مثال ما فرمت mmdd یا mm.dd جواب می دهد.

پس ما تاریخ ستون B2 را در فرمول زیر استفاده می کنیم:

=TEXT(B2, “mm.dd”)

مرتب سازی در اکسل بر اساس تاریخ : مرتب سازی بر اساس روز و ماه

سپس ستون ماه و روز را از بزرگ به کوچک مرتب سازی می کنید و داده ها را به ترتیب روزهای هر ماه مرتب خواهیم کرد.

همین نتیجه را می توانید با استفاده از فرمول زیر بدست آورید:

=DATE(2000, MONTH(B2),DAY(B2))

این فرمول ماه و روز را از تاریخ درج شده در ستون B2 استخراج کرده و سال واقعی را با سال فیک ۲۰۰۰ جایگزین می کند و فهرستی از تاریخ ها را ایجاد می کند. گرچه می توانید به جای ۲۰۰۰ هر عدد دیگری استفاده کنید. ایده کلی این است که برای همه تاریخ ها یک سال داشته باشیم و سپس فهرست تاریخ ها را به ترتیب زمانی مرتب کنیم. از آنجایی که در اینجا سال یکسان است تاریخ ها بر اساس ماه و روز مرتب می شوند که دقیقا همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس سال

اما مرتب شدن تاریخ در اکسل بر اساس سال چگونه است؟ وقتی نوبت به مرتب سازی بر اساس سال می رسد ساده ترین راه این است که تاریخ ها را به ترتیب زمانی به صورت صعودی (Oldest to Newest) مرتب کنیم.

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس سال

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است تاریخ ها بر اساس سال، سپس ماه و سپس روز مرتب می شوند.

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس سال

اگر به دلایلی از چنین ترتیبی راضی نیستید می توایند یک ستون کمکی با فرمول YEAR اضافه کنید که سال را از تاریخ استخراج می کند:

=YEAR(C2)

پس از مرتب سازی داده ها بر اساس ستون YEAR متوجه می شوید که تاریخ ها فقط بر اساس سال مرتب شده اند و به ماه و روز توجهی نشده است.

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس سال

نکته: اگر می خواهید تاریخ را بدون توجه به ماه و سال و بر اساس روز مرتب کنید باید با استفاده از تابع DAY روز را استخراج کنید و بعد ستون را بر اساس آن مرتب کنید:

=DAY(B2)

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس روزهای هفته

برای مرتب سازی داده ها بر اساس روزهای هفته به یک ستون مکملی نیاز دارید (مانند مثال های قبلی). در این حالت ستون کمکی را با فرمول WEEKDAY پر می کنیم که عددی مربوط به روز هفته را بر می گرداند و سپس بر اساس ستون کمکی مرتب سازی انجام می شود.

برای یک هفته که از یکشنبه (۱) تا شنبه (۷) شروع می شود، از این فرمول استفاده می شود:

=WEEKDAY(A2)

اگر هفته شما از دوشنبه (۱) تا یکشنبه (۷) شروع می شود، از فرمول زیر استفاده کنید.

=WEEKDAY(A2, 2)

برای این مثال از فرمول اول استفاده کردیم و به نتیجه زیر رسیدیم:

مرتب شدن تاریخ در اکسل : بر اساس روزهای هفته

مرتب شدن تاریخ در اکسل بر اساس نام ماه یا نام روزهای هفته

در صورتی که لیستی از نام ماه ها را به صورت متن دارید و نه به صورت تاریخ، استفاده از مرتب سازی صعودی اکسل ممکن است مشکل ساز باشد چون به جای مرتب سازی بر اساس ترتیب ماه از ژانویه تا دسامبر؛ نام ماه ها را بر اساس حروف الفبا مرتب می کند. در این مورد استفاده از Custom Sort کمک کننده خواهد بود.

رکوردهایی را که می خواهید بر اساس نام ماه مرتب کنید را انتخاب کنید.

به سربرگ Data و بخش Sort & Filter بروید و روی Sort کلیک کنید.

در صفحه Sort تنظیمات زیر را انجام دهید:

مرتب شدن تاریخ در اکسل بر اساس نام ماه یا نام روزهای هفته

در بخش Column نام ستونی را که حاوی نام ماه است را انتخاب کنید.

در بخش Sort on مقادیر سلول یا Cell Values را انتخاب کنید.

در بخش Order هم Custom List را انتخاب کنید.

در پنجره Custom Lists نام ماه های کامل (January, February, March, …) یا نام‌های کوتاه (Jan, Feb, Mar…) را بسته به نحوه فهرست‌بندی ماه‌ها در کاربرگ خود انتخاب کنید:

مرتب شدن تاریخ در اکسل بر اساس نام ماه یا نام روزهای هفته

روی OK کلیک کنید. مجدد روی OK کلیک کنید تا هر دو پنجره بسته شود.

مرتب شدن تاریخ در اکسل بر اساس نام ماه یا نام روزهای هفته

نکته. برای مرتب‌سازی بر اساس نام روزهای هفته ، نام‌های کامل (Sunday, Monday, Tuesday, …) یا نام‌های کوتاه (Sun, Mon, Tue…) را وارد کنید.

اگر در هر یک از بخش های بالا موفق به اجرای فرمول ها نشدید می توانید از ۱۸ روش حل مشکل محاسبه و عدم اجرای فرمول در اکسل کمک بگیرید.

نحوه مرتب سازی خودکار بر اساس تاریخ در اکسل

همانطور که مشاهده کردید، ویژگی Excel Sort با چالش های مختلفی مقابله می کند. تنها اشکالی که دارد این است که پویا نیست. این بدان معناست که با تغییر یا اضافه شدن اطلاعات جدید باید داده های خود را دوباره مرتب کنید. شاید از خودتان سوال کنید که آیا راهی برای مرتب سازی خودکار با هر بار اضافه شدن تاریخ جدید یا اعمال تغییرات وجود دارد یا خیر.

نحوه مرتب سازی خودکار بر اساس تاریخ در اکسل

در جواب به این سوال باید بگوییم که بهترین راه برای انجام این کار استفاده از ماکرو است. در ادامه چند نمونه کد برای مرتب سازی خودکار داده ها بر اساس تاریخ پیدا خواهید کرد.

ماکرو ۱: مرتب سازی خودکار با هر تغییر کاربرگ

هر زمان که تغییری در کاربرگ رخ می دهد این ماکرو اجرا می شود. فرض بر این است که داده هاش ما در ستون های A تا C قرار گرفته اند و تاریخ خایی که می خواهید مرتب سازی بر اساس آنها انجام شود در ستون C هستند که از C2 شروع می شوند. همچنین فرض می شود که سط ۱ حاوی هدر است. اگر رکوردهای شما در ستون های مختلف است تنظیمات زیر را انجام دهید:

رفرنس A1 را به سلول سمت چپ بالای محدوده خدف خود (از جمله هدرها) تغییر دهید.

رفرنس C2 را به یالاترین سلول حاوی تاریخ تغییر دهید.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

On Error Resume Next

Range(“A1”).Sort Key1:=Range(“C2”), _

Order1:=xlAscending, Header:=xlYes, _

OrderCustom:=1, MatchCase:=False, _

Orientation:=xlTopToBottom

End Sub

ماکرو ۲: مرتب سازی خودکار زمانی که تغییرات در یک محدوده خاص انجام می شود

اگر با یک کاربرگ / ورک شیت بزرگ کار می کنید که حاوی اطلاعات زیادی است، مرتب سازی مجدد با هر تغییری در شیت ممکن است مشکل ساز باشد. در این مورد، منطقی است که راه اندازی ماکرو را به تغییراتی که در یک محدوده خاص رخ می دهد محدود کنیم. کد VBA زیر فقط زمانی داده ها را مرتب می کند که تغییری در ستون C که حاوی تاریخ است ایجاد شود.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

On Error Resume Next

If Not Intersect(Target, Range(“C:C”)) Is Nothing Then

Range(“A1”).Sort Key1:=Range(“C2”), _

Order1:=xlAscending, Header:=xlYes, _

OrderCustom:=1, MatchCase:=False, _

Orientation:=xlTopToBottom

End If

End Sub

نکته. این ماکروها را می توان برای مرتب کردن اعداد در اکسل (هر نوع عددی و نه صرفا تاریخ) استفاده کرد. کدهای نمونه بالا به ترتیب صعودی مرتب سازی را انجام می دهند. اگر به دنبال مرتب سازی اعداد از بزرگ به کوچک در اکسل هستید می توانید Order1:=xlAscending را به Order1:=xlDescending تغییر دهید.

چگونه ماکرو را به ورک شیت خود اضافه کنیم؟

از آنجایی که هر دو ماکرو به طور خودکار با تغییر ورک شیت اجرا می شوند، کد باید در شیتی که می خواهید داده ها را مرتب کنید درج شود (در این مثال Sheet1). مراحل کار به این صورت است که:

برای باز کردن VBA Editor کلیدهای Alt + F11 را با هم فشار دهید.

در سمت چپ Project Explorer روی برگه ای که می خواهید مرتب سازی خودکار برای آن اجرا شود دوبار کلیک کنید.

کد را در پنجره Code قرار دهید.

چگونه ماکرو را به ورک شیت خود اضافه کنیم

مرتب سازی اتوماتیک اعداد در اکسل با فرمول نویسی

برای مرتب سازی اتوماتیک اعداد مربوط به تاریخ، فرض کنید که لیستی از تاریخ ها را دارید و می خواهید آنها را به صورت خودکار به ترتیب زمانی در یک ستون جداگانه در کنار لیست اصلی مرتب کنید. این کار را می توان با فرمول زیر انجام داد:

=IFERROR(INDEX($A$2:$A$20, MATCH(ROWS($A$2:A2), COUNTIF($A$2:$A$20, “<=”&$A$2:$A$20), 0)), “”)

به طوری که A2:A20 تاریخ های اصلی (مرتب نشده) است و شامل چند سلول خالی برای ورودی های جدید احتمالی است.

فرمول را در یک سلول خالی در کنار ستون یا تاریخ های اصلی وارد کنید (در این مثال C2) و کلیدهای Ctrl + Shift + Enter را به صورت همزمان فشار دهید. سپس فرمول را به سلول های باقی مانده بکشید (در این مثال C2:C20).

مرتب سازی اتوماتیک اعداد در اکسل با فرمول نویسی

عمل نکردن سورت در اکسل

برای مرتب سازی خودکار تاریخ های جدید اضافه شده حتما تعداد کافی سلول های خالی را در محدوده ارجاع شده قرار دهید. به عنوان مثال؛ تاریخ های ما در محدوده A2:A7 است اما ما ۲۰$۲:$A$20$ را استفاده می کنیم تابع IFERROR از بروز خطا در سلول های اضافی جلوگیری می کند و در عوض یک رشته خالی (“”) را برمی گرداند.

مرتب سازی جدول در اکسل بر اساس چند ستون

در اکثر مواقع باید یک ستون را مرتب کنید اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که شما نیاز به مرتب سازی دو یا چند ستون داشته باشید. می توانید از تکنیک های مرتب سازی پیشرفته در اکسل استفاده کنید و داده های ستون های متعدد را مرتب کنید.

در اینجا برای مرتب سازی جدول در اکسل بر اساس چند ستون قصد داریم مجموعه داده مسکن را به ترتیب سعودی Area و نزولی Agent مرتب کنیم، برای این کار:

مجموعه داده مد نظر خود را انتخاب کنید، در سربرگ Data روی گزینه Sort کلیک کنید.

ستون Area را برای مرتب سازی انتخاب کنید.

در زیر Sort On گزینه Cell Values را انتخاب کنید.

در قسمت Order گزینه A-Z را انتخاب کنید.

Add Level را انتخاب کنید و ستون Agent را انتخاب کنید.

حالا داده های سلول را سورت کنید و آن را بر اساس Z-A مرتب کنید.

مرتب سازی جدول در اکسل بر اساس چند ستون

آموزش Custom Sort در اکسل

Custom Sort در اکسل برای مرتب سازی سفارشی استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد داده هایی را که به صورت صعودی یا بر اساس حروف الفبا مرتب سازی نشده اند را سورت کند. اکسل به شما امکان می دهد لیست های سفارشی خود را برای مرتب سازی داده ها ایجاد کنید.

فرض کنید می خواهیم مجموعه داده را بر اساس Area به ترتیب S. County, Central, and N. County مرتب کنیم.

مجموعه داده را انتخاب کنید، در سربرگ Data روی گزینه Sort کلیک کنید.

ستون Area را برای مرتب سازی انتخاب کنید.

در قسمت Sort On گزینه Cell Values را انتخاب کنید.

در قسمت Order روی Custom List کلیک کنید.

آموزش Custom Sort در اکسل

در کادر محاوره ای Custom List ورودی های لیست را که با کاما از هم جدا شده اند را اضافه کنید (S. County, Central, N. County)

روی Add و سپس OK کلیک کنید.

آموزش Custom Sort در اکسل

در زیر خروجی نشان داده شده است.

فیلتر در اکسل چیست؟

ما از فیلترها در اکسل استفاده می کنیم تا به طور موقت برخی از داده ها را در جدول پنهان کنیم. این به شما کمک می کند تا به رکوردهایی که معیارهای خاصی دارند دست پیدا کنید.

فیلتر کردن بر اساس یک شرط

در این جا قصد داریم تمام خانه هایی که ستون Area آنها با Central پر شده است را پیدا کنیم. برای این کار:

مجموعه داده های خود را انتخاب کنید و کلیدهای میانبر Ctrl + Shift + L را استفاده کنید. یا داده ها را انتخاب کنید و به سربرگ data بروید، از بخش Sort and Filter  روی آیکن Filter کلیک کنید.

روی آیکن فلش موجود در ستون Area کلیک کنید.

تیک Select All را بردارید و Central  را انتخاب کنید.

فیلتر کردن بر اساس یک شرط

در اینجا قصد داریم خانه هایی که ۳ یا ۴ خواب دارند را پیدا کنیم. برای انجام این کار:

مجموعه داده های مد نظر خود را انتخاب کنید، در سربرگ Data روی آیکن Filter کلیک کنید.

روی فلش کنار ستون Bedrooms کلیک کنید.

Select All را از حالت انتخاب خارج کنید و باکس های ۳ و ۴ را انتخاب کنید.

فیلتر کردن بر اساس یک شرط

در ادامه می توانید داده های خانه های فیلتر شده بر اساس ۳ یا ۴ اتاق خواب را مشاهده کنید.

فیلتر کردن بر اساس یک شرط

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

می توانید از چندین فیلتر برای محدود کردن نتایج خود استفاده کنید. هنگامی که چندین ستون رو شرایط درگیر هستند باید از ابزار فیلترینگ پیشرفته استفاده کنید. اکسل ابزارهای پیشرفته فیلتر مانند فیلتر تاریخ، متن، اعداد و جستجو را ارائه می دهد.

در مثال زیر قصد داریم تمام خانه های استخر دار در منطقه Central و خانه های بدون استخر در منطقه S. County را پیدا کنیم. برای انجام این کار:

یک Criteria Range را با لیستی از تمام ستون های جدول ایجاد کنید.

Central و S. County را زیر ستون Area اضافه کنید.

TRUE را برای Central در زیر ستون Pool اضافه کنید.

FALSE را برای S. County در زیر ستون Pool اضافه کنید.

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

به سربرگ Data بروید و در بخش Sort and Filter گزینه Advanced را انتخاب کنید.

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

در اینجا Filter the list, in-place یا Copy to another location را انتخاب کنید.

List range حاوی داده های اصلی انتخاب شده است.

Criteria range که حاوی شرایط نشان داده شده در بالا است را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

حالا قصد داریم خانه ای که در ستون Area دارای مقدار N. County است و در ستون Bedrooms دارای مقدار ۲ و در ستون Type دارای مقدار Single Family است را پیدا کنیم.

در زیر Criteria Range ایجاد شده برای مثال نشان داده شده است.

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

به سربرگ Data بروید و در بخش Sort & Filter روی Advanced کلیک کنید.

در اینجا Filter the list, in-place یا Copy to another location را انتخاب کنید.

List range حاوی داده های اصلی انتخاب شده است.

Criteria range را با Area هایی که حاوی  – N. County، Bedroom – 2 و Type – Single Family هستند را انتخاب کنید.

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

روی OK کلیک کنید.

در مثال بعدی قصد داریم تمام خانه هایی که قیمت آنها بین ۳۰۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ هستند را پیدا کنیم.

براین این کار باید دو ستون List Price را ایجاد کنید که یک ستون دارای مقدار =>300000 دیگری دارای مقدار =<400000 باشد.

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

معیارهای مناسب برای محدوده در در کادر Advanced Filter وارد کنید و روی OK کلیک کنید و نتیجه زیر را مشاهده کنید.

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

 

در مثال بعدی قصد داریم همه خانه هایی که در ستون Area دارای مقدار N.county هستند و ستون Price بیشتر از ۳۰۰۰۰۰ دارند و دارای مقدار ۳ یا ۴ در ستون Bedrooms هستند را پیدا کنیم.

در تصویر زیر نحوه محدوده معیارها نشان داده شده است.

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

 

در ادامه هم اطلاعات نهایی فیلتر شده بر اساس شرایط آورده شده است.

فیلتر کردن بر اساس چندین ستون و شرایط

مرتب کردن سطر ها در اکسل

برای مرتب کردن سطرها در اکسل از مراحل زیر کمک بگیرید:

روی داده های سطری که می خواهید مرتب کنید کلیک کنید.

به سربرگ Data بروید و Sort را انتخاب کنید.

حالا مشاهده می کنید که یک پاپ آپ ظاهر می شود.

روی Options کلیک کنید.

در قسمت Orientation گزینه Sort left to right را انتخاب کنید و بعد روی OK کلیک کنید.

سه ستون را مشاهده خواهید کرد. در بخش Row ردیفی که می خواهی مرتب کنید را از لیست کشویی انتخاب کنید (در این مثال Row1). وقتی کارتان تمام شد روی OK کلیک کنید.

مرتب کردن سطر ها در اکسل

مرتب سازی اعداد در اکسل بر اساس رنگ

برای مرتب ساده داده ها بر اساس فرمت هایی مانند رنگ سلول به صورت زیر عمل می کنیم:

روی سطری که می خواهید مرتب کنید کلیک کنید.

به سربرگ Data در نوار ابزار بروید و گزینه Sort را کلیک کنید.

یک پاپ آپ ظاهر می شود. اگر هدر دارید مطمئن شوید که گزینه My list has headers را انتخاب کرده اید.

سه بخش را مشاهده خواهید کرد. در بخش Column اولین ستونی را که می خواهید مرتب کنید را از لیست کشویی انتخاب کنید. در این مثال Grades انتخاب شده است.

در بخش Sort On گزینه Cell Color را انتخاب کنید.

در آخرین بخش Order گزینه رنگ سبز را انتخاب کنید.

روی Add Level کلیک کنید. مراحل بالا را تکرار کنید و به جای اینتخاب رنگ سبز در قسمت Order رنگ زرد را انتخاب کنید.

دوباره روی Add Level کلیک کنید و مراحل بالا را تکرار کنید. به جای انتخاب رنگ زرد این بار رنگ قرمز را در قسمت Order انتخاب کنید.

روی OK کلیک کنید.

مرتب سازی اعداد در اکسل بر اساس رنگ

مرتب سازی در اکسل بر اساس حروف الفبای فارسی

برای مرتب سازی بر اساس حروف الفبا فارسی در اکسل هم باید تمام ستون های جدول مد نظر خود را انتخاب کنید و بعد از منو به سربرگ Data بروید و Sort را انتخاب کنید.

با این کار پنجره ای مانند زیر به شما نمایش داده می شود. در اینجا در بخش Column از منوی Sort by ستونی که می خواهید بر اساس حروف مرتب سازی شود را انتخاب کنید.

از بخش Sort on گزینه Values را انتخاب می کنید و از بخش Order گزینه A to Z را انتخاب می کنیم.

با کلیک کردن روی OK می توانید شاید مرتب سازی در اکسل بر اساس حروف الفبا باشید.

مرتب سازی در اکسل بر اساس حروف الفبای فارسی

توجه داشته باشید که برای مرتب سازی بر اساس رنگ و تاریخ برای جدول های فارسی دقیقا مانند روشی که در بالا توضیح دادیم باید عمل کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش کامل تصویری نحوه مرتب کردن داده ها در اکسل امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما سعی کردیم توضیحات جامعی از مرتب سازی پیشرفته در اکسل تا معرفی چند تابع مرتب سازی در اکسل را به شما معرفی کنیم. اگر شما روش دیگری می شناسید یا نکته ای وجود دارد که از قلم افتاده است می توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید