0

آموزش کار و راهنمای استفاده از سامانه سیدا

آموزش کار و راهنمای استفاده از سامانه سیدا
بازدید 369


سیدا سامانه یکپارچه دانش آموزی 🎓 است که برای راحتی کار دانش آموزان، مدیران و معلمان طراحی شده است. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش کار و راهنمای استفاده از سامانه سیدا میپردازیم.

آموزش ثبت نام و ورود به سامانه سیدا

?How to Work with Sida.medu.ir

سامانه سیدا که به معنای سایت یکپارچه سازی دانش آموزی است، به این منظور طراحی شده است که اطلاعات دانش آموزان را از همان پایه اول دبستان جمع‌آوری کند. این اطلاعات شامل ثبت نام در مدارس، پیشرفت تحصیلی، ارزشیابی، کارنامه و… می‌شود. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال نحوه کار با Sida.medu.ir سامانه سیدا را آموزش می‌دهیم.

نام کاربری در سامانه سیدا چیست؟ آموزش ورود به سامانه سیدا

برای ورود به سامانه سیدا ابتدایی و… معلمان باید از کد ملی خود به عنوان نام کاربری استفاده کنید. رمز عبور را هم مدیر باید به شما بدهد. نام کاربری و رمز عبور را به همراه کد امنیتی وارد کنید.

نکته ۱: رمز معلمان رسمی کد پرسنلی آنان است. اما معلمان غیررسمی باید با کد ملی وارد شوند.

سپس روی ورود کاربران بزنید. پس از اولین ورود به سامانه باید رمز عبور را تغییر بدهید.

برای تغییر رمز باید در کادر اول، رمز ابتدایی خود را وارد کنید. در کادر دوم رمز جدید را وارد کنید. در کادر سوم هم دوباره رمز جدید را تکرار کنید. سپس روی ثبت و ورود کاربران بزنید.

آموزش ثبت نام و ورود به سامانه سیدا

در ادامه می توانید ویدئوی آموزشی نحوه تغییر رمز ورود کاربران را مشاهده کنید.

ویدئوی آموزش تغییر رمز ورود در سامانه سیدا

برای ورود باید از مرورگر به روز کروم یا فایرفاکس استفاده کنید. رمزی که انتخاب می‌کنید باید حداقل ۶ کارکتر داشته باشد. رمز باید ترکیبی از حروف و اعداد لاتین باشد. علاوه بر این، صفحه کلید باید روی حالت انگلیسی باشد.

ثبت نمرات توسط معلمان صورت می‌گیرد و این رمز نباید در دست هر کسی باشد زیرا ممکن است در ورود نمرات دخل و تصرف ایجاد شود.

اگر مدیر مدرسه غیردولتی هستید، همانند دبیران غیررسمی، باید از کد ملی خود به جای نام کاربری و رمز استفاده کنید.

نکته ۲: تمامی کارکنان مدرسه باید از این پس باید به استفاده از سامانه سیدا بپردازند و ورود اطلاعات در هر سامانه دیگری لازم نیست.

نکته ۳: پس از ورود نمره توسط دبیر، نمرات باید توسط واحد آموزشی تایید شوند. وقتی نمره‌ای تایید شود، دیگر امکان تغییر آن توسط افراد مختلف حتی دبیر وجود ندارد.

نکته ۴: در صورت عدم مشاهده هر بخش، باید اطلاعات را از ابتدا وارد کنید.

نحوه مشاهده مشخصات معلمان و عوامل اجرایی در سامانه سیدا: بخش اول

این کار باید توسط مدیر انجام شود.

برای مشاهده مشخصات معلمان و عوامل اجرایی در سامانه سیدا، ابتدا وارد این سامانه شوید. روی مدیریت کاربران از سمت راست کلیک کنید.

آموزش ورود به سامانه سیدا

روی انتصاب و دسترسی بزنید.

آموزش ورود به سامانه سیدا

حال روی تعریف کاربران کلیک کنید. در صفحه باز شده می‌توانید فهرست اسامی تمام پرسنل را مشاهده کنید.

آموزش ورود به سامانه سیدا

اگر اولین بار وارد این بخش شوید، تنها مشخصات مدیر مدرسه را می‌توانید مشاهده کنید. برای اضافه کردن پرسنل، روی مدیریت کاربران و سپس انتصاب و دسترسی بزنید. حال روی لیست پرسنل مدرسه در دوره جاری بزنید. سپس می‌توانید فهرست تمامی پرسنلی را که در سامانه سیدا وجود دارند، مشاهده کنید زیرا تمامی این اطلاعات از سامانه سنا به سامانه سیدا منتقل شده است.

البته ممکن است برخی پرسنل ثبت نشده باشند. برای همین خودتان باید آنان را ثبت کنید. روی دکمه ویرایش جلوی نام پرسنل موردنظر خود کلیک کنید.

آموزش ورود به سامانه سیدا

حال می‌توانید مشخصات آن معلم را مشاهده کنید. روی اعتبار سنجی و تایید بزنید. حال معلم به بخش تعریف کاربران اضافه خواهد شد.

آموزش ورود به سامانه سیدا

اگر دبیری در چند مدرسه فعالیت دارد، باید در تمامی این مدارس اعتبار سنجی و تایید شود. البته برای هر سمتی که فرد داشته باشد، تنها یک رمز ایجاد می‌شود. پس از اعتبار سنجی توسط مدیر، رمز دبیر فعال خواهد شد.

در ادامه می توانید ویدئوی آموزشی این بخش را مشاهده کنید.

نحوه مشاهده مشخصات معلمان و عوامل اجرایی در سامانه سیدا: بخش دوم

اگر نمی‌توانید مشخصات دبیری را در این بخش مشاهده کنید، کافی است پس از ورود به بخش انتصاب و دسترسی و انتخاب گزینه اول، روی آیکون ایجاد در سمت راست و بالای صفحه بزنید.

سامانه سیدا مدیران

در صفحه باز شده باید اطلاعات را وارد کنید. روی کادر کد پرسنلی بزنید. کد را وارد کنید. سپس روی انتخاب بزنید.

سامانه سیدا مدیران

اگر ارور قرمز رنگی را در سمت چپ و بالا مشاهده کردید، یعنی پرسنل ثبت نشده است. برای ثبت، روی عملیات جانبی بزنید و سازماندهی و ثبت نام را انتخاب کنید. سپس مشخصات پرسنل غیررسمی مدرسه را بزنید.

سامانه سیدا مدیران

روی دکمه ایجاد بزنید. کد پرسنلی و کد ملی فرد را وارد و روی جدید کلیک کنید. سپس اروری دریافت خواهید کرد. باید سایر کادرها را هم پر کنید. سپس روی اعتبار سنجی و تایید بزنید.

سامانه سیدا مدیران

حال می‌توانید پیام عملیات با موفقیت انجام شد را مشاهده کنید. در ادامه می توانید ویدئوی آموزشی این بخش را مشاهده کنید.

آموزش سامانه سیدا برای مدیران و اعتبارسنجی دانش آموزان

در این بخش از آموزش سیدا برای معاون اجرایی، مدیران و… نحوه اعتبار سنجی دانش آموزان را آموزش می دهیم. برای اعتبار سنجی دانش آموزان در سامانه سیدا، مدیر باید وارد صفحه کاربری خود شود. سپس از منوی سمت راست، گزینه دوم را انتخاب کنید. حال روی انتخاب واحد بزنید. از منوی باز شده گزینه انتخاب واحد انفرادی را انتخاب کنید.

آموزش سیدا ابتدایی

حال جلوی نام دانش آموز گزینه ویرایش را بزنید.

آموزش سیدا ابتدایی

تمام دروس باید در صفحه بعد وجود داشته باشند. اگر نمی‌توانید درسی را مشاهده کنید، روی دکمه اضافه کردن درس در گوشه بالا و سمت راست بزنید. سپس درس را انتخاب کنید. در آخر روی اعتبارسنجی و تایید بزنید.

در ادامه می‌توانید ویدئوی آموزشی این بخش را مشاهده کنید.

آموزش سیدا ابتدایی و ثبت نمره

پس از ثبت نام در سامانه سیدا می‌توانید نمرات دانش آموزان را وارد کنید. برای ثبت نمرات در سامانه سیدا برای دوره ابتدایی، پس از ورود، باید از سمت راست روی «عملیات ضمن سال» بزنید.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

سپس روی «لیست کلاس و ورود نتایج» کلیک کنید. حال روی «ورود نتایج از طریق کلاس توصیفی (معلم)» بزنید. در این حالت، می‌توانید نتایج را درس به درس وارد کنید. اگر می‌خواهید نمرات را برای هر دانش آموز جدا وارد کنید، روی «ثبت نتایج ارزشیابی انفرادی» کلیک کنید. ابتدا نحوه ورود اطلاعات توصیفی را آموزش می‌دهیم.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

در بخش اول که «مشخصات کلاس، درس و معلم» نام دارد، می‌توانید تمامی دروس را مشاهده کنید. روی کادر اول کلیک کنید.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

سپس درس موردنظر را از صفحه باز شده انتخاب کنید. روی آن بزنید و سپس روی دکمه انتخاب کلیک کنید.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

سپس در کادر دوم نوبت تحصیلی را انتخاب کنید.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

اسامی دانش آموزان نمایان خواهد شد. در سمت چپ نیز کادر نمرات جلوی اسم هر دانش آموز وجود دارد. با انتخاب عدد ۱ الی ۴ می‌توانید نمرات توصیفی را وارد کنید. در کادر توصیف عملکرد هم می‌توانید توضیحات لازم را وارد کنید. همه نمرات را وارد کنید. در نهایت، روی گزینه «ثبت نتایج» بزنید.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

پس از ثبت، پیام سبزرنگی در گوشه سمت چپ و بالای صفحه مشاهده خواهید کرد.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

سپس سایر دروس را هم به همین شکل وارد کنید.

روش دیگر ثبت نتایج ارزشیابی انفرادی است. در این حالت می‌توانید نمرات تمام دروس یک دانش آموز را یکجا وارد کنید. ابتدا کلاس و سپس دانش آموز و نوبت تحصیلی را انتخاب کنید.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

حال می‌توانید فهرست دروس یک دانش آموز را مشاهده کنید. در بخش مقیاس نمره را وارد کنید و در بخش توصیف عملکرد نیز توضیح کوتاهی درباره آن بنویسید.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

در آخر روی ثبت نتایج بزنید.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

در ادامه می توانید ویدئوی آموزشی این بخش را مشاهده کنید.

آموزش سیدا متوسطه دوم و اول و ثبت نمره

پس از ورود به سامانه سیدا آموزش و پرورش، برای ثبت نمره دوره اول و دوم متوسطه روی عملیات ضمن سال بزنید. سپس روی انتخاب واحد کلیک کنید. سپس در قسمت پایه و رشته تحصیلی فهرست همه معلمان و دانش آموزان وجود دارد. حال پس از انتخاب عملیات ضمن سال، روی لیست کلاس و ورود نتایج را انتخاب کنید.

حال نتایج از طریق کلاس را انتخاب کنید. سپس بخش پایه، درس و نوبت تحصیلی را انتخاب کنید. دو گزینه مستمر اول و پایانی اول برای درج نمرات وجود دارد. نمرات را وارد کنید و سپس روی «ثبت نمرات» بزنید.

برای ورود نمرات هنرستان، فنی و حرفه‌ای و کاردانش، شیوه نمره دهی متفاوت است. زیرا این شاخه‌ها دارای دروس کارگاهی و عملی هستند. در این حالت باید با کلیک روی عملیات ضمن سال، گزینه درون پودمانی را انتخاب کنید. سپس نمرات را مانند نمونه گفته شده وارد کنید.

نکته: برای ورود اعشار باید از نقطه استفاده کنید. به عنوان مثال، برای ورود ۱۸/۵ باید ۱۸٫۵ را تایپ کنید.

برای یادگیری استعلام کارت هوشمند رانندگان، مطلب آموزش سریع استعلام کارت هوشمند راننده را مطالعه کنید.

ثبت نمرات مدارس کاردانش و فنی و حرفه ای در سیدا

برای اینکه لیست دانش آموزان و ثبت نمرات در این دوره نمایان گردد اقدامات زیر را انجام دهید:

ابتدا باید دوره را انتخاب کنید. دی ماه را انتخاب کنید. فهرستی از دبیرانی را که دروس افتاده و پودمان‌ها ار دارند، ایجاد کنید. درس را در بخش عملیات ضمن سال به دبیر آن اختصاص دهید.

نحوه بارگذاری تصاویر دانش آموزان در سامانه سیدا

وارد سامانه شوید. سپس وارد بخش کارت دانش آموزی شوید. روی عکس دانش آموز راست کلیک کنید. سپس گزینه Save image را انتخاب کنید. برای نام فایل هم کد ملی دانش آموز را وارد کنید. سپس روی OK بزنید. حال روی علامت مثلث در بخش نام خانوادگی کلیک کنید. سپس علامت مساوی را انتخاب کنید. کد می دانش آموز را وارد کنید و Enter را بزنید. حال از پوشه موردنظر تصویر دانش آموز را انتخاب کنید. سپس روی OK بزنید.

سامانه سیدا چیست و چگونه باید در آن دروس را تخصیص دهیم؟

برای تخصیص دروس در سامانه سیدا، مدیر باید وارد صفحه کاربری خود شود. سپس روی عملیات ضمن سال کلیک کنید. حال انتخاب واحد را بزنید. سپس تخصیص معلم به درس گروه را انتخاب کنید.

Sida medu ir سامانه سیدا

حال پایه و کلاس موردنظر را انتخاب کنید. حال می‌توانید دروس اختصاص داده شده به معلمان را مشاهده کنید.

Sida medu ir سامانه سیدا

برای تغییر معلم هر درس باید روی ویرایش که در انتهای نام دروس قرار دارد، کلیک کنید. سپس روی نام معلم بزنید و در نهایت روی ثبت کلیک کنید.

در ادامه می توانید ویدئوی آموزشی این بخش را مشاهده کنید.

آخرین اطلاعات موجود در سامانه سیدا و بارگیری اطلاعات در اکسل

برای گرفتن خروجی از سامانه سیدا هم می‌توانید روی آیکون آبی رنگ دانلود بزنید.

سامانه سیدا

در ابتدا امکان پرینت اطلاعات مختلف سامانه سیدا در اکسل وجود داشت. اکنون تنها می‌توانید اطلاعات را با فرمت پی دی اف دانلود کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات را در اکسل ثبت کنید، می‌توانید وارد بخش مربوطه شوید. سپس جدولی در اکسل ایجاد کنید. عناوین هر ستون را وارد کنید. سپس اطلاعات هر ستون را در سامانه سیدا کپی کنید. برای این کار کافی است نشانگر را روی ستون موردنظر ببرید.

سپس روی کلیک چپ فشار دهید و نشانگر را به سمت پایین یعنی جایی که ستون تمام می‌شود، بکشید. حال Ctrl+C را فشار دهید یا روی موارد انتخاب شده راست کلیک کنید و Copy را بزنید. سپس اطلاعات را در ستون ایجاد شده در اکسل پیست کنید. این کار را برای سایر ستون‌ها هم انجام دهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش استفاده از سامانه سیدا مدیران، معلمان، دانش آموزان و… را پرداختیم. آیا موفق به استفاده از این سامانه شدید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید