0

آموزش مشاهده متن و استعلام وصیت نامه ثب شده در دفترخانه (محضری)

آموزش مشاهده متن و استعلام وصیت نامه ثب شده در دفترخانه (محضری)
بازدید 76


وصیت نامه ثبت شده در محضر ✍️ جنبه قانونی دارد و لازم الاجرا است. بنابر این ممکن است ورثه نیاز داشته باشند تا اعتبار آن را بسنجند و در صورت معتبر بودن آن را اجرا کنند. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش مشاهده متن و استعلام وصیت نامه ثب شده در دفترخانه (محضری) میپردازیم.

نحوه استعلام وصیت نامه محضری

?How to Inquire About a Notarized Will

پیش از این در مجله خبری آی تی و دیجیتال به ۳ روش استعلام وکالتنامه داخل کشور و خارج از کشور آنلاین پرداختیم. یکی از موارد دیگر که ممکن است بخواهید آن را استعلام بگیرید و از اعتبار آن مطمئن شوید وصیت نامه است. وصیت نامه انواع مختلفی مانند معمولی و رسمی دارد. در ادامه ابتدا به معرفی وصیت نامه محضری و نحوه تنظیم آن سپس به آموزش نحوه استعلام وصیت نامه در دفترخانه میپردازیم.

وصیت نامه محضری چیست؟

وصیت نامه میتواند به متوفی کمک کند تا بعد از او تکلیف مال و اموال او مشخص شود. وصیت نامه به دو صورت معمولی و رسمی میتواند باشد. وصیت نامه معمولی وصیت نامه ای است که در یک برگه معمولی نوشته میشود. یکسری افراد هم به عنوان شاهد زیر آن را امضا میکنند. اگر فردی بخواهد وصیت نامه خود را قانونی کند که سایر افراد نتوانند به آن خدشه ای وارد کنند میتوانند از وصیت نامه محضری استفاده کنند.

وصیت نامه محضری همانطور که از نامش پیداست بر خلاف وصیت نامه عادی توسط یک دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم میشود. این نوع وصیت نامه چون در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده است، نوعی سند رسمی محسوب میشود و جنبه قانونی دارد.

استعلام وصیت نامه با بارکد

شرایط وصیت نامه محضری

همانطور که گفته شد وصیت نامه محضری از جنبه قانونی برخوردار است و نحوه نوشتن آن با وصیت نامه معمولی تفاوت دارد. برای همین یکسری شرایط را باید برای نوشتن وصیت نامه رسمی رعایت کنید. این شرایط عبارتند از:

  • یکی از مهمترین شرایط وصیت نامه رسمی این است که شخص وصیت کننده باید سالم، بالغ، عاقل، رشید و دارای اختیار بر اداره و تصرف اموال خویش را داشته باشد. به عنوان مثال اگر فردی وصیت نامه ای تنظیم کند و بعد از آن اقدام به خودکشی کند و خودکشی او منجر به مرگ شود طبق قانون وصیت نامه او صحیح نمیباشد.
  • شرط بعدی وصیت نامه رسمی این است که موصی میتواند فقط ثلث اموالش را به نفع دیگری وصیت کند. بیشتر از این مقدار بستگی به تصمیم ورثه است که بیشتر از ثلث هزینه کنند یا خیر.
  • بعد از نوشتن وصیت نامه رسمی شما باز هم میتوانید آن را بروز کنید و ملاک اعتبار وصیت نامه ای است که جدیدتر تنظیم شده باشد.

نحوه تنظیم وصیت نامه محضری

وصیت نامه محضری به دلیل رسمی بودن آن نیاز دارد تا مانند سایر اسناد رسمی در دفتر خانه های اسناد رسمی تنظیم شود. بنابر این نیاز است تا وصیت کننده به همراه مدارک مورد نیاز به دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه کند. پس از مراجعه دفترخانه اسناد رسمی احراز هویت انجام میدهد. پس از تنظیم وصیت نامه و پرداخت تعرفه آن در سامانه مربوطه به ثبت میرسد و لازم الاجرا میشود.

وصیت نامه رسمی شکل خاصی ندارد و شما برای تنظیم آن کافیست به یکی از دفاترخانه های اسناد رسمی مراجعه کنید. با این حال یک نمونه از سند رسمی را میتوانید در اینجا ببینید.

استعلام اسناد رسمی

مدارک مورد نیاز برای ثبت وصیت نامه محضری

برای ثبت وصیت نامه محضری شما نیاز به یکسری مدارک دارید این مدارک عبارتند از:

  • برای احراز هویت نیاز به مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی وصیت کننده است.
  • در صورتی که وصیت نامه شما وصیت نامه عهدی است باید مدارک هویتی وصی یا ناظر نیز همراه خود داشته باشید. اگر وصیت نامه از نوع تملیکی است مدارک هویتی کسی که اموال به او رسیده (موصی له) نیز نیاز است.
  • مدرک دیگری که برای تنظیم کردن وصیت نامه محضری نیاز است سند مالی است که میخواهید آن را وصیت کنید. به عنوان مثال اگر قصد وصیت ملکی را دارید باید سند آن را به همراه خود به دفترخانه اسناد رسمی ببرید.
  • در وصیت نامه های تملیکی مربوط به اموال غیر منقول، باید استعلام اداره ثبت را همراه خود داشته باشید. دلیل این کار این است که باید مشخص شود مالک ملک مورد نظر کیست.

استعلام وصیت نامه با بارکد

همچنین مطلب آموزش کامل استعلام ممنوع الخروجی گذرنامه افراد به صورت آنلاین میتواند برای شما مفید باشد.

استعلام وصیت نامه با شماره سند از طریق Ssaa.ir

شما برای اینکه وصیت نامه محضری بخواهید استعلام بگیرید میتوانید از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت Ssaa.ir شوید. بعد از آن در بالای صفحه، یک منو میتوانید مشاهده کنید از منو بالا روی گزینه خدمات الکترونیک نگه دارید. از طریق منو زیر مجموعه باز شده گزینه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

نحوه استعلام وصیت نامه در دفترخانه

بعد از باز کردن صفحه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی شما باید اطلاعات سند خود را وارد کنید تا بتوانید استعلام آن را دریافت کنید. بنابر این ابتدا شناسه سند خود و بعد از آن رمز تصدیق را وارد کنید. در آخر روی بیاب کلیک کنید. سپس استعلام سند Ssaa.ir تصدیق میکند که وصیت شما معتبر است یا خیر.

استعلام وصیت نامه با شماره سند

سوالات متداول

وصیت نامه محضری چقدر اعتبار دارد؟

به این دلیل که وصیت نامه های رسمی در دفترخانه های اسناد رسمی تنظیم میشوند پس مانند سند های رسمی هستند و باید اجرا شوند. برای اجرای وصیت نامه محضری نیاز به دادگاه نیست و باید مفاد آن اجرا شود.

هزینه وصیت نامه محضری چه میزان است؟

هزینه تنظیم وصیت نامه محضری بستگی به تعرفه حق التحریر همان سال دارد و این میزان میتواند متفاوت باشد. با این حال هزینه تنظیم وصیت نامه محضری در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

نحوه استعلام وصیت نامه در صورت نداشتن کد رهگیری چگونه است؟

همانطور که گفته شد در صورتی که کد رهگیری داشته باشید میتوانید برای استعلام اسناد رسمی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استفاده کند. در صورتی که کد رهگیری ندارید میتوانید از طریق اداره ثبت اسناد استعلام بگیرید و اعتبار وصیت نامه را بسنجید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به نحوه استعلام وصیت نامه با کد ملی و کد رهگیری صحبت کردیم. آیا شما توانستید از روش گفته شده برای استعلام اسناد رسمی استفاده کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه استعلام وصیت نامه با بارکد در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید