0

آموزش جدید 18 راه نجات برای حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 10

آموزش جدید 18 راه نجات برای حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 10
بازدید 47


بالا نیامدن ویندوز ۱۰ و مشاهده صفحه سیاه یک لحظه وحشتناک است. 💻 شاید سیستم شما از کار افتاده باشد و حالا نتواند بازیابی شود یا شاید وقتی سیستم را خاموش کردید همه چیز خوب بود اما حالا ویندوز راه اندازی نمی شود. دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. در آموزش جدید ۱۸ راه نجات برای حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما این علت ها را بررسی می کنیم و به شما می گوییم چگونه مشکل ویندوز خود را حل کنید.

رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰

What You Should Do If Windows Fails to Start?

آیا سیستم عامل ویندوز ۱۰ خود را بروزرسانی، ارتقاء یا نصب کرده اید اما وقتی می خواهید سیستم خود را راه اندازی کنید ویندوز ۱۰ بوت نمی شود؟ مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ یکی از رایج ترین مشکلاتی است که کاربران با آن مواجه می شوند برای برخی از کاربران سیستم اصلا روشن نمی شود، برخی دیگر مشاهده می کنند که سیستم فورا خاموش می شود در حالی که برخی دیگر صفحه سیاه یا صفحه آبی مرگ را مشاهده می کنند.

چرا ویندوز بوت نمی شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که ویندوز ۱۰ در سیستم شما بوت نمی شود. در ادامه به برخی از مهمترین دلایل اشاره خواهیم کرد:

  • منبع تغذیه ناکافی: در بیشتر موارد، کاربران متوجه می‌شوند که سیستم برق مورد نیاز را دریافت نمی‌کند، که منجر به روشن نشدن آن می‌شود.
  • مشکلات درایورها: درایورهای خراب یا قدیمی به همان اندازه از بوت شدن ویندوز جلوگیری می کنند.
  • سخت افزار ناسازگار: اگر اخیراً سخت افزار جدیدی را متصل کرده اید، ویندوز ۱۰ هرگز بوت نمی شود زیرا احتمال ناسازگاری دستگاه وجود دارد.
  • فایل‌های سیستمی خراب: وقتی فایل‌های سیستم خراب هستند، با مشکلاتی در سیستم‌عامل مواجه می‌شوید، و وقتی این مشکلات شدید می‌شود، ویندوز بوت نمی‌شود.
  • مشکلات نصب ویندوز: برای برخی از کاربران، مشکل درست پس از نصب ویندوز ۱۰ شروع می شود که به مشکل در نصب اشاره دارد.

۱- اجرای Windows 10 Startup Repair

شما می توانید مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ و صفحه سیاه سیستم خود را با اجرای Windows 10 Startup Repair رفع کنید. ویندوز ۱۰ دارای یک گزینه تعمیر داخلی است که می توانید فایل های سیستمی از دست رفته یا آسیب دیده را اسکن یا تعمیر کند. سریع ترین راه برای رسیدن به Startup Repair این است که کامپیوتر خود را در حالی که سه بار بوت می شود، به سختی خاموش کنید. شما معمولاً این کار را با نگه داشتن دکمه پاور روی سیستم خود انجام می دهید.

بنابراین دکمه پاور سیستم خود را در حالی که سه بار متوالی بوت می شود نگه دارید و بار چهارم سیستم شما Windows 10 Startup Repair را بارگذاری می کند. یا می توانید از سی دی نصب ویندوز ۱۰ استفاده کنید یا یک درایو بازیابی ویندوز ۱۰ ایجاد کنید.

هنگامی که رسانه ریکاوری خود را دارید، آن را در سیستم خود قرار دهید، سپس آن را ریستارت کنید. باید مستقیماً از طریق رسانه بوت سیستم را انجام دهید. در صفحه تنظیمات ویندوز روی Next کلیک کنید و بعد Repair your computer را انتخاب کنید. با این کار گزینه های بوت باز می شود که در آن می توانید بسیاری از مشکلات ویندوز را عیب یابی کنید. به مسیر Troubleshoot -> Advanced options -> Startup Repair بروید.

وقتی روی Startup Repair کلیک می‌کنید، ویندوز مجدداً راه‌اندازی می‌شود و سیستم شما را برای یافتن فایل‌های سیستمی که می‌تواند برطرف کند اسکن می‌کند. این ابزار اگر مشکلی پیدا کند به طور خودکار آن را رفع می کند.

اجرای Windows 10 Startup Repair

۲- CMOS را ریست کنید

ریست CMOS تنظیمات بایوس شما را به پیش‌فرض‌های کارخانه بازمی‌گرداند. این کار نباید تأثیرات منفی روی سیستم شما داشته باشد. معمولاً، می‌توانید CMOS خود را از بایوس ریست کنید. در برخی از سیستم ها با فشار دادن کلید F2، F8 یا Delete می توانید وارد بایوس شوید.

اگر گزینه ای برای ریست کردن CMOS پیدا نمی کنید، آن را از برق جدا کنید، سپس سعی کنید دکمه ریست سیستم را برای حدود ۵ ثانیه نگه دارید.

CMOS را ریست کنید

۳- بالا نیامدن ویندوز ۱۰ بعد از آپدیت و کد خطای ۰xc00000f

یکی از رایج ترین کدهای خطای مرتبط با بالا نیامدن ویندوز، کد ۰xc00000f است. بیشترین دلیل ذکر شده برای این خطا ایجاد مشکل در BCD (مخفف Boot Configuration Data) است. بهترین راه برای رفع این مشکل این است که مراحل راه حل ۱ را تا جایی که روی Repair your Computer کلیک می کنید دنبال کنید. حالا به جای رفتن به Startup Repair، به مسیر Troubleshoot -> Command Prompt بروید و دستورات زیر را وارد کنید:

بالا نیامدن ویندوز 10 بعد از آپدیت و کد خطای 0xc00000f

bootrec /FixMbr را وارد کنید اینتر کنید.

حالا دستور bootrec /FixBoot را وارد کنید.

بعد از اینتر کد بالا دستور bootrec /ScanOs را وارد کنید.

در نهایت دستور bootrec /RebuildBcd را وارد کنید.

بعد از آن دستور نهایی exit را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید تا سیستم شما راه اندازی شود.

۴- اتصالات مادربرد خود را بررسی کنید

اگر بالا نیامدن ویندوز ۱۰ در لپ تاپ ایسوس ، دل ، لنوو ، HP و… را تجربه می کنید ممکن است ارزش این را داشته باشد که به مادربرد خود نگاه بیندازید تا مطمئن شوید که تمام سخت افزار آن طور که باید در اسلات های مادربرد قرار گرفته است. چیزهایی که باید بررسی کنید شامل موارد زیر است:

حافظه/رم: رم به شکل استیک های نازک کوچکی است که اگر کامپیوتر خود را به اطراف حمل کنید و تکانه های شدیدی دریافت کند به راحتی از جای خود جدا می شوند. لپ‌تاپ‌های مدرن معمولاً رم را در یک محفظه در قسمت زیرین نگه می‌دارند، به این معنی که برای نگاه کردن به آن نیازی به باز کردن کل آن نیست. کیس خود را باز کنید، رم را بیرون بیاورید و آن را دوباره در اسلات قرار دهید.

هارد سیستم عامل: احتمال دیگر این است که هارد دیسک اصلی ویندوز شما از مادربرد (یا منبع تغذیه) جدا شده باشد. کابل های SATA را محکم فشار دهید و مطمئن شوید که به PSU شما نیز متصل است.

کارت‌های PCI-E: احتمال کمتری وجود دارد که یک GPU از جای خود جدا شده باشد و یا که به درستی وصل نشده باشد.

اتصالات مادربرد خود را بررسی کنید

۵- فلش مموری و دیسک های اکسترنال را بررسی کنید

ممکن است سیستم شما طوری تنظیم شده باشد که بوت شدن از درایو اکسترنال را در اولویت قرار دهید. به این معنا که اگر سیستم عامل یا درایو ریکاوری دیگری روی یک USB داشته باشید و آن به سیستم متصل باشد، سیستم شما سعی خواهد کرد از آن بوت شود.

اگر چندین دستگاه ذخیره سازی اکسترنال متصل باشد، ویندوز ممکن است سعی کند از آن بوت شود اما به دلیل متصل نشدن دستگاه مناسب حاوی فایل های بازیابی، با شکست مواجه می شود. قبل از راه اندازی ویندوز، همه دستگاه های اکسترنال را جدا کنید و ببینید که آیا کمکی می کند یا خیر.

۶- بالا نیامدن ویندوز ۱۰ در لپ تاپ به دلیل خطای Boot Record

خطاهای Boot Record یکی از دلایل اصلی شروع نشدن ویندوز هستند، اما خوشبختانه می توان آنها را به راحتی با استفاده از برخی از دستورات Command Prompt برطرف کرد.

۷- از سیف مد استفاده کنید

هر زمان با مشکلی مواجه می شوید می توانید از حالت سیف مد استفاده کنید. در حالت سیف مد، ویندوز با حداقل درایورهای مورد نیاز و فقط فایل های سیستمی راه اندازی می شود. در این حالت عیب یابی سیستم ساده تر خواهد بود. اگر جندین بار سیستم را ریستارت کرده باشید و شکست خورده باشید، ویندوز به طور خودکار گزینه های بوت را ارائه می دهد. اگر به دلایلی نمی توانید این کار را انجام دهید از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

۱- سیستم را ریستارت کنید و به محض اینکه ویندوز ۱۰ بارگذاری شد، منبع تغذیه را جدا کنید یا دکمه پاور را فشار دهید و نگه دارید تا اجبارا خاموش شود. این فرایند را ۳ تا ۴ بار تکرار کنید تا ویندوز به طور خودکار گزینه های Boot را بارگذاری کند.

۲- با فشار دادن مکرر کلید F8 (در حالی که ویندوز سعی در راه اندازی دارد) ببنید که گزینه های بوت بارگذاری می شود یا خیر.

در صفحه Boot options به مسیر Troubleshoot -> Advanced options -> Startup Settings -> Restart بروید.

از سیف مد استفاده کنید

بعد از رسیتارت سیستم می توانید با استفاده از کلید عددی ۴، گزینه Safe Mode را از لیست انتخاب کنید.

از سیف مد استفاده کنید

۷- حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ و صفحه آبی به دلیل نرم افزار یا بازی

اگر به دلایلی روش های بالا برای شما جواب نداد می توانید از دیسک نصب یا ریکاوری ویندوز ۱۰ استفاده کنید. وقتی سیستم بوت شد به مسیر Troubleshoot -> Reset this PC -> Keep my files بروید. با این ار تمام فایل ها، اسناد، تصاویر و غیره شما نگهداری می شوند، نسخه پشتیبان تهیه و ذخیره می شود. اما برنامه های جانبی، بازی ها و غیره حذف خواهند شد.

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 و صفحه آبی به دلیل نرم افزار یا بازی

۸- باتری خود را بررسی کنید

اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، مشکلات باتری می تواند باعث مشکلات بوت شود. ارزش آن را دارد که یک کابل شارژر دیگر را امتحان کنید تا ببینید آیا با این کار مشکل حل می شود یا خیر. با امتحان کردن کابل روی لپ‌تاپ دیگری، مطمئن شوید که کابل کار می‌کند. سپس باتری سیستم خود را بردارید و دستگاه را به منبع برق وصل کنید.

جدا کردن باتری به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا مشکل سخت افزاری وجود دارد یا خیر. نکته کلیدی در اینجا این است که اطمینان حاصل کنید که در هر زمان فقط یک عنصر را آزمایش می کنید. اگر مشکلات برق در راه‌اندازی اختلال ایجاد می‌کند، بسیار مهم است که بدانید باتری، کابل شارژ یا قطعه دیگری نیاز به تعویض دارد یا خیر.

۹- Fast Boot را غیرفعال کنید

تنظیماتی در بایوس یا UEFI شما به نام Fast Boot وجود دارد که به ویندوز ۱۰ اجازه می دهد تا با بارگیری درایورها سریعتر راه اندازی شود. متأسفانه، Windows Update می تواند سازگاری Fast Boot را از بین ببرد. خوشبختانه، شما می توانید Fast Boot را از طریق بایوس خود غیرفعال کنید.

بسته به مدل سیستم خود با فشار دادن کلید Delete، F2 یا F8 وارد بایوس شوید. پس از ورود به BIOS یا UEFI، گزینه Fast Boot معمولاً بخشی از گزینه های Advanced است، اگرچه می تواند در هر جایی باشد. اگر هیچ ورودی Fast Boot را نمی بینید، سیستم شما قبل از سال ۲۰۱۳ ساخته شده است زیرا گزینه Fast Boot را شامل نمی شود.

۱۰- حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ بعد از ریستارت  با بررسی سایر تنظیمات بایوس

BIOS/UEFI با پیکربندی نادرست می تواند از راه اندازی سیستم شما جلوگیری کند. BIOS/UEFI یک محیط است که حاوی تنظیمات سخت‌افزاری است. دسترسی به این تنظیمات مستلزم راه اندازی سیستم در حالت BIOS است. هنگامی که در حالت BIOS هستید، تنظیمات زیر را بررسی کنید:

Secure Boot : می توانید این گزینه را غیر فعال کنید اما برای انجام این کار ممکن است نیاز باشد که ویندوز ۱۰ را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید و یا بایوس خود را ریست کنید. عاوه بر این غیرفعال کردن Secure Boot ممکن است مانع از ارتقاء سیستم عامل به ویندوز ۱۱ شود.

دلیل ایجاد مشکل Secure Boot این است که برای محافظت از سیستم در برابر بدافزارها طراحی شده است. از آنجایی که درایورها و سخت افزارهای بارگذاری شده توسط ویندوز را هنگام راه اندازی بررسی می کند، هر درایور یا مولفه سخت افزاری که توسط سیستم شناسایی نشود، در هنگام بوت خطا ایجاد می کند.

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 بعد از ریستارت  با بررسی سایر تنظیمات بایوس

تنظیمات Secure Boot در قسمت Boot options قرار دارند. می توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. باید به جای سایر سیستم عامل ها (معمولاً لینوکس) روی حالت Windows UEFI تنظیم شود.

CSM: درایو بوت فرمت شده با استفاده از سیستم BIOS به جدول پارتیشن MBR نیاز دارد. یک دیسک با فرمت UEFI به جدول پارتیشن GPT نیاز دارد. CSM به سیستم UEFI اجازه می دهد تا به عنوان سیستم قدیمی MBR عمل کند.

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 بعد از ریستارت  با بررسی سایر تنظیمات بایوس

تنظیمات بایوس را ریست کنید: اگر تنظیمات BIOS شما نادرست است، اما نمی دانید چگونه آنها را برطرف کنید، گاهی اوقات با ریست BIOS/UEFI به تنظیمات پیش فرض کارخانه مشکل حل می شود

۱۱- اسکن بدافزار را بررسی کنید

بدافزار یکی از دلایل اصلی یک کامپیوتر غیر قابل بوت است. بهترین روش برای مقابله با بدافزار یک استفاده از یک نرم افزار مطمئن و رایگان است. به طور مثال می توانید Kasperkey را نصب کنید و سیستم خود را با کمک آن اسکن کنید.

۱۲- بوت به Command Prompt Interface

ممکن است هنوز امکان بوت شدن در Command Prompt وجود داشته باشد. با استفاده از این رابط، می توانید مراحل عیب یابی بیشتری را انجام دهید. برای انجام این روش باید یک دیسک یا فلش مووری بوتیبل داشته باشید.

برای بوت شدن در Command Prompt، سیستم خود را راه اندازی کنید. در حالی که سیستم در حال آماده سازی اولیه است، مراقب جزئیات ترکیبی از کلیدها باشید که به شما امکان می دهد وارد بایوس شوید.

به تب Boot بروید و درایو USB یا DVD را به عنوان دستگاه بوت انتخاب کنید. در مرحله بعد، دیسک یا درایو حاوی ویندوز ۱۰ را در سیستم خود قرار دهید، پیکربندی خود را ذخیره کنید و کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. هنگامی که از شما خواسته شد، از صفحه کلید خود استفاده کنید تا مشخص کنید که می خواهید با استفاده از دیسک یا درایو بوت شود.

ترجیحات زبان، واحد پول و ورودی درخواستی را وارد کنید، سپس در صفحه بعدی گزینه Repair your computer را انتخاب کنید.سپس به مسیر Troubleshoot > Advanced Options > Command Prompt بروید تا پنجره ای برای وارد کردن دستورات مشاهده کنید.

 ۱۲- حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ بعد از لوگوی ویندوز با Diskpart

سیستمی که بیش از یک درایو نصب شده باشد می‌تواند برای کاربران ویندوز ۱۰ مشکلات بوت ایجاد کند. شما می توانید با استفاده از دستور diskpart این مشکل را حل کنید. کافیست CMD را باز کنید و دستور diskpart را وارد کنید. بعد از انجام این کار؛ list volume وارد کنید تا اطلاعات پارتیشن ها به شما نمایش داده شود. پارتیشن مورد نظر خود را وارد کنید. اگر به پارتیشن شما حرفی اختصاص داده نشده است باید اختصاص حرف را انجام دهید. برای تخصیص یک حرف به درایو می توانید از دستورات select و assign letter استفاده کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر، اگر می خواهید حرف E را اختصاص کنید از دستورات Select volume 0 و سپس assign letter=E استفاده کنید.

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 بعد از لوگوی ویندوز با Diskpart

۱۳- از Windows 10 Bootloader جلوگیری کنید

اگر هنگام تلاش برای نصب مجدد ویندوز ۱۰ با مشکل مواجه شدید، ممکن است با نسخه جدید ابزار بوت لودر مواجه شوید. این گاهی اوقات می تواند با بوت شدن یک کپی موجود از ویندوز تداخل داشته باشد.

خوشبختانه، یک راه نسبتاً ساده برای اصلاح این وضعیت وجود دارد. به رابط خط فرمان بوت کنید و دستور زیر را وارد کنید:

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

۱۴- یک ابزار جانبی را امتحان کنید

پی بردن به علت مشکل، چالش برانگیزترین بخش رفع مشکلات بوت است. وقتی سیستم شما حتی نمی تواند بوت شود، تشخیص مشکل دشوار است. با این حال، یک ابزار به نام Boot Repair Disk ممکن است به شما کمک بهتری کنید.

Boot Repair Disk یک ابزار متن باز است که می توانید از آن برای یافتن و رفع خودکار مشکلاتی که از بوت شدن سیستم جلوگیری می کند استفاده کنید. استفاده از آن بسیار آسان است: فقط باید انتخاب کنید که از نسخه ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی ویندوز استفاده می کنید. تست‌ها و هرگونه اصلاحی به‌طور خودکار انجام می‌شوند، اگرچه گزینه‌هایی وجود دارند که امکان کنترل دقیق‌تر را فراهم می‌کنند.

۱۵- اسکن DISM و SFC را اجرا کنید

Command Prompt را باز کنید و به ترتیسب دستورات زیر را وارد کنید:

دستور DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth را وارد کنید اینتر کنید.

سپس دستور DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth را وارد کنید.

اسکن DISM و SFC را اجرا کنید

در نهایت sfc /scannow را وارد کنید.

۱۶- MBR را رپیر کنید و  مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ را حل کنید

MBR یا Master Boot Record تا حد زیادی مسئول بارگذاری ویندوز است و زمانی که مشکلاتی در آن وجود داشته باشد، ممکن است با بوت نشدن ویندوز مواجه شوید. برای تعمیر یا بازسازی MBR به صورت زیر عمل می کنیم.

MBR را رپیر کنید و  مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 را حل کنید

Command Prompt را باز کنید و دستورات زیر را وارد کنید:

دستور bootrec /FixMbr را وارد کنید اینتر بزنید.

سپس bootrec /FixBoot را وارد کنید.

دستور bootrec /ScanOs را وارد و اینتر کنید.

در نهایت bootrec /RebuildBcd را وارد کنید.

۱۷- از سیستم ریستور استفاده کنید

فلش بوتیبل ویندوز ۱۰ را به سیستم وصل کنید. سیستم را از طریق آن بوت کنید و روی Repair your computer کلیک کنید.

از سیستم ریستور استفاده کنید

Troubleshoot را انتخاب کنید.

Advanced options و سپس System Restore را انتخاب کنید.

از سیستم ریستور استفاده کنید

برای ادامه اکانت خود را انتخاب کنید، رمز را وارد کنید و روی Continue و سپس Next را کلیک کنید.

حالا یک نقطه بازیابی را از لیست انتخاب کنید و دوباره روی Next کلیک کنید.

جزئیات ریکاوری را بررسی کنید و روی Finish کلیک کنید.

برای تایید Yes را انتخاب کنید. گدر نهایت صبر کنید فرایند ریکاوری کامل شود.

۱۸ – حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ با برگشت به تنظیمات کارخانه

ریست به تنظیمات کارخانه برنامه ها و سایر اطلاعات شما را از بین می برد. با این حال می توانید از این روش برای برگشت به عملکرد عادی ویندوز خود استفاده کنید.

جمع بندی

بالا نیامدن ویندوز ۱۰ می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. با شناسایی علت مشکل می توانید سریعتر برای حل آن اقدام کنید. راه حل های توضیح داده شده در بالا را دنبال کنید و مشکل ویندوز خود را حل کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم آموزش جدید ۱۸ راه نجات برای حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال برای شما کاربردی بوده باشد. چنانچه روش دیگری می شناسید، نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید