0

آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ

آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ
بازدید 52


ارتقا لپ تاپ 💻 در خانه یکی از روش هایی دستیابی به عملکرد بهتر و صرف نظر از خریدن دستگاه جدید است. به طور معمول قطعاتی مانند رم؛ کارت های گرافیک، کارت صدا؛ کارت Wi-Fi وجود دارند که می توانید ارتقاء دهیم. اگر لپ تاپ ماژولار خاصی دارید حتی می توانید پردازنده یا مادربرد آن را عوض کنید. در آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما اقدامات خاصی که برای آپگرید لپ تاپ خود نیاز دارید را به شما یاد خواهیم دارد.

آموزش ارتقای لپ تاپ اچ پی ، دل ، ایسوس ، ایسر و…

How to Upgrade a Laptop

در ادامه ما آموزش آپگرید لپ تاپ را در اختیار شما قرار می دهیم اما قبل از انجام هر کاری باید به نکات مهمی توجه داشته باشید:

قبل از شروع به ارتقاء لپ تاپ خود دفترچه راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید. این کار به شما کمک می کند تا متوجه شوید هر قطعه در کجا قرار گرفته اند. اگر دفترچه راهنمای لپ تاپ خود را در اختیار ندارید می توانید مدل لپ تاپ خود را در اینترنت سرچ کنید و یا به وب سایت سازنده مراجعه کنید.

آموزش ارتقای لپ تاپ اچ پی ، دل ، ایسوس ، ایسر و...

در پاسخ به از کجا بفهمیم لپ تاپ قابل ارتقا است؟ باید بگویم که اینکه آیا می توانید یک قطعه را ارتقاء دهید یا خیر به سازگاری و ماژولار بودن دستگاه شما بستگی دارد. اگر قطعه ای در لپ تاپ شما وجود دارد که لحیم شده است غالبا توسط کاربر قابل تعویض نیست.

مطمئن شوید که از فضای کاری ایمنی برخوردار هستند. فضای کاری خود را از نظر ESD ایمن کنید. ESD می تواند به لپ تاپ و قطعات لپ تاپ شما آسیب برساند. برای جلوگیری از این آسیب از موادی که الکتریسیته ساکن تولید می کنند (مانند فرش و موکت) دوری کنید. قبل از شروع به ارتقاء لپ تاپ یک تکه فلز بدون روکش را لمس کنید و یا از دست بندهای مخصوص استفاده کنید. همچنین از ابزارهایی استفاده کنید که در برابر ESD ایمن هستند و قطعات جدید لپ تاپ خود را در بسته بندی های مخصوص نگهداری کنید.

آموزش ارتقای لپ تاپ اچ پی ، دل ، ایسوس ، ایسر و...

قبل از جدا کردن کابل، پیچ و غیره توصیه می شود که از قطعه لپ تاپ مورد نظر و فضای داخل لپ تاپ عکس بگیرید تا بعدا برای ارتقاء لپ تاپ خود با مشکل مواجه نشوید.

مجله خبری آی تی و دیجیتال در قبال مشکلات احتمالی هیچگونه مسئولیتی نمی پذیرد.

خاموش کردن و بیرون آوردن باتری قبل از ارتقا دادن لپ تاپ

لپ تاپ خود را خاموش کنید و بعد هر چیزی که به لپ تاپ وصل شده است از جمله ماوس؛ کیبورد، فلش مموری و غیره را از آن جدا کنید. کلید پاو را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید تا برق باقیمانده تخلیه شود.

خاموش کردن و بیرون آوردن باتری قبل از ارتقا دادن لپ تاپ

اگر باتری قابل برداشتن است آن را جدا کنید. اما اگر لپ تاپ شما دارای باتری داخلی است آن را سوراخ، فرورفته یا خم نکنید. آسیب دیدن باتری ممکن است باعث آتش گرفتن یا انتشار دودهای سمی شود. باتری های داخلی اغلب توسط چند کابل به بقیه قطعه های لپ تاپ متصل می شوند. با این حال کانکتورهای باتری می توانند متفاوت باشند و برای جدا کردن آنها باید از دفترچه راهنمای لپ تاپ خود کمک بگیرید.

خاموش کردن و بیرون آوردن باتری قبل از ارتقا دادن لپ تاپ

ارتقا حافظه لپ تاپ

اگر به دنبال ارتقای رم لپ تاپ خود هستید باید شماره مدل لپ تاپ خود را داشته باشید. لپ تاپ ها روی بدنه خود دارای مدل، شماره ساخت و شماره سازنده هستند. گاهی اوقات این برچسب روی پنل زیرین و گاهی اوقات زیر یا بالای صفحه کلید چسبانده می شود.

ارتقا حافظه لپ تاپ

اگر این برچسب کنده شده است می توانید از دفترچه راهنمای لپ تاپ کمک بگیرید. از دفترچه فیزیکی یا دفترچه ای که از سایت سازنده دانلود کرده اید استفاده کنید تا اطلاعات دقیقی در مورد سخت افزار لپ تاپ خود در اختیار داشته باشید.  خب حالا از کجا بدانیم که چه مقدار رم روی لپ تاپ نصب شده است؟

اگر از سیستم عامل ویندوز ۷ استفاده می کنید روی منوی Start کلیک کنید و روی Computer کیلک راست کنید و بعد Properties را انتخاب کنید. حافظه رم نصب شده روی لپ تاپ خود را بررسی کنید.

ارتقا حافظه لپ تاپ

اگر از ویندوز ۸ استفاده می کنید روی My Computer کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید. در قسمت System می توانید میزان حافظه رم نصب شده خود را مشاهده کنید.

ارتقا حافظه لپ تاپ

اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید به مسیر  Start > About Your PC > “Device specifications” > Installed RAM بروید.

ارتقا حافظه لپ تاپ

اگر از ویندوز ۱۱ استفاده می کنید به مسیر Settings > System > About > “Device specifications” > Installed RAM بروید.

ارتقا حافظه لپ تاپ

اگر از مک بوک استفاده می کنید روی منوی Apple کلیک کنید و بعد About This Mac را انتخاب کنید. در پنجره About This Mac، در بخش Memory می توانید میزان حافظه نصب شده را مشاهده کنید.

ارتقا حافظه لپ تاپ

در دفترچه راهنمای لپ تاپ خود مشخصات سیستم را بررسی کنید و ببینید که دستگاه شما از حداکثر چه مقدار رم پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که شما نمی توانید مقدار رم بیشتر از این مقدار حداکثر را نصب کنید. روش دیگری که می توانید متوجه شوید سیستم شما حداکثر از چه مقدار رم پشتیبانی می کند این است که مدل پردازنده خود را سرچ کنید. در سایت هایی مثل اینتل به حداکثر رم قابل پشتیبانی توسط پردازنده اشاره شده است.

سپس برای ارتقا رم لپ تاپ لنوو ، ایسوس و غیره باید تعیین کنید که از چه نوع رمی استفاده می کنید. این اطلاعات هم در دفترچه راهنما آورده شده است. اگر باز هم نمی توانید از دفترچه استفاده کنید ابزارهای آنلاینی وجود دارند که رم مناسب دستگاه شما را پیدا می کنند.

شما می توانید رم مورد نیاز خود را از مکان های مختلف خریداری کنید. هنگامی که نوع خاصی از رمی که می خواهید را شناسایی کردید می توانید به صورت آنلاین آن را سفارش دهید و یا به صورت حضوری برای خرید رم مراجعه کنید. اگر بیش از یک ماژول حافظه رم را استفاده می کنید باید مطمئن شوید که از ظرفیت ها و مشخصات یکسانی استفاده می کنند. به عنوان مثال شما نمی توانید از رم ۲ گیگابایتی با رم ۴ گیگابایتی استفاده کنید.

ارتقا حافظه لپ تاپ

قبل از دست زدن به لپ تاپ الکتریسیته ساکن بدن خود را خارج کنید. این کار را با لمس یک تکه فلز بدون رنگ انجام دهید. بعد با استفاده از پیچ گوشتی پنل دسترسی به حافظه رم را باز کنید. در بسیاری از لپ تاپ ها این پنل در پایین قاب لپ تاپ قرار دارد که با یک یا چند پیچ محکم شده است.

آموزش ارتقای لپ تاپ اچ پی ، دل ، ایسوس ، ایسر و...

اگر رم قدیمی خود را به طور کامل تعویض می کنید آن را بردارید. اگر رم را به یک اسلات خالی اضافه می کنید نیازی نیست رم قبلی خود را بردارید. برای ارتقا رم لپ تاپ حافظه جدید خود این اسلات های SO-DIMM روی مادربرد را پیدا کنید.

ارتقا حافظه لپ تاپ

در تصویر زیر لپ تاپ دارای دو اسلات است که در هر کدام یک ماژول حافظه نصب شده است. برای بیرون آوردن یک ماژول موجود، به طور همزمان گیره های نگهدارنده طرفین را با شست خود به دو طرف فشار دهید. بعد از رها شدن رم باید کناره های رم را با انگشت شست و سبابه خود بگیرید و به آرامی بیرون بکشید.

ماژول جدید را به همین ترتیب در اسلات قرار دهید. به بریدگی پایین رم توجه داشته باشید. در قسمت پایین رم پین های طلایی قرار گرفته اند که نباید آنها را لمس کنید چون چربی های سر انگشتان شما عملکرد را مختل خواهد کرد. ماژول را به آرامی داخل اسلات فشار دهید تا صدای تق مانندی را بشنوید و گیره های نگهدارنده به جای خود برگردند. توجه داشته باشید که اعمال فشار زیاد می تواند باعث شکستن رم یا اسلات رم شود. از پیچ گوشتی برای بستن پنل دسترسی استفاده کنید.

ارتقا حافظه لپ تاپ

 تقویت لپ تاپ با نصب هارد قوی تری

در این بخش از آموزش ارتقا لپ تاپ ما نحوه نصب هارد را به شما یاد خواهیم داد. برای این منظور باز نیاز به بررسی دفترچه راهنمای لپ تاپ خود دارید. شما باید متوجه شوید که چه هارد دیسکی با لپ تاپ شما سازگاری دارد. توجه داشته باشید که اگر هارد اندازه مناسبی نداشته باشد در لپ تاپ شما جا نمی شود.

 تقویت لپ تاپ با نصب هارد قوی تری

بعضی از لپ تاپ ها می توانند به جای هارددیسک از SSD استفاده کنند که قیمت آنها بیشتر است اما دارای سرعت بالایی است.

 تقویت لپ تاپ با نصب هارد قوی تری

قبل از انجام هر کاری باید از اطلاعات هارد قدیمی خود بکاپ بگیرید. می توانید اطلاعات فعلی لپ تا خود را در هارد جدید کلون کنید. این کار باعث صرفه جویی در زمان می شود زیرا لازم نیست همه برنامه های خود را دوباره نصب کنید.

 تقویت لپ تاپ با نصب هارد قوی تری

در ویندوز ۸ می توانید از برنامه System Image Backup برای بکاپ گیری استفاده کنید، در ویندوز ۷ و نسخه های قدیمی تر می توانید از Backup and Restore استفاده کنید. در Mac OS X 10.5 یا نسخه های جدیدتر می توانید از Time Machine استفاده کنید. اما اگر می خواهید با هارددیسک جدید خود شروع به کار کنید می توانید سیستم عامل خود را نصب کنید و بعد هر فایلی که نیاز دارید را کپی کنید.

هارددیسک جدید را به پورت USB لپ تاپ خود وصل کنید. برای اتصال دو هارددیسک به یک آداپتور SATA به USB نیاز دارید. همچنین می توانید هارد جدید را در یک محفظه هارد اکسترنال قرار دهید که دارای کانکتور USB است.

 تقویت لپ تاپ با نصب هارد قوی تری

حالا نرم افزار کلونینگ  مانند Clonezilla را روی هارد قدیمی خود نصب کنید و اطلاعات را روی هارد جدید کلون کنید. بعد از انجام این کار لپ تاپ را خاموش کنید و آن را از برق جدا کنید. حتما هارد جدید را هم از برق جدا کنید و خاموش کنید. قبل از ادامه به کار ۱ دقیقه صبر کنید تا برق لپ تاپ  تخلیه شود.باتری را بیرون بیاورید و هارد قدیمی را جدا کنید. ممکن است بتوانید از طریق محفظه باتری به هارد دسترسی پیدا کنید و یا شاید مجبور شوید کل پوشش پایینی را بردارید یا صفحه کلید را جدا کنید. تعداد کمی از لپ تاپ خا دسترسی مستقیم به هارد را فراهم می آورند.

 تقویت لپ تاپ با نصب هارد قوی تری

اگر مطمئن نیستید که چگونه به هارد لپ تاپ خود دسترسی پیدا کنید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید و یا مدل دستگاه خود را در اینترنت سرچ کنید و اطلاعات لازم را بدست آورید.  هارد جدید را جایگزین هارد قدیمی خود کنید. در اینجا هم از اعمال هر گونه فشار خودداری کنید. لپ تاپ را دوباره جمع کنید و بوت کنید. اگر هارد جدید شما خالی است باید با نصب سیستم عامل کار خود را شروع کنید.

 تقویت لپ تاپ با نصب هارد قوی تری

ارتقای لپ تاپ لنوو ، ایسوس و غیره از نظر کارت Wi-Fi

یکی از مواردی که هنگام ارتقا لپ تاپ دل ؛ لنوو، ایسوس و غیره باید در نظر داشته باشید کارت وای فای است. اولین کاری که باید انجام بدهید تحقیق در مورد قابل تعویض بودن یا نبودن کارت Wi-Fi است و اینکه چه کارت هایی با لپ تاپ شما سازگاری دارد.

ارتقای لپ تاپ لنوو ، ایسوس و غیره از نظر کارت Wi-Fi

ممکن است یک رابط Half Mini PCIe یا یک رابط استاندارد M.2 Type-2230 (Key E) در لپ تاپ خود داشته باشید. پنل پایین لپ تاپ را بردارید و کارت وای فای خود را جدا کنید

ارتقای لپ تاپ لنوو ، ایسوس و غیره از نظر کارت Wi-Fi

گزینه جدید را جایگزین آن کنید.

ارتقای لپ تاپ لنوو ، ایسوس و غیره از نظر کارت Wi-Fi

ارتقا گرافیک و ارتقا کارت صدا لپ تاپ ASUS ، HP و ..

برای ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ یا حتی کارت صدای آن باید متوجه شوید که چه کارت هایی با لپ تاپ شما سازگاری دارند. باز هم دفترچه راهنمای لپ تاپ و تحقیق در اینترنت کمک کننده خواهد بود. لپ تاپ شما ممکن است از کارت گرافیک یا کارت صدای اکسترنال پشتیبانی کند که اغلب نصب ساده تری نسبت به گزینه های اینترنال دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به لپ تاپ خود وصل کنید.

ارتقا گرافیک لپ تاپ ایسوس /  ارتقا لپ تاپ ASUS، HP و غیره از نظر کارت صدا

قبل از شرع به کار لپ تاپ را از برق بکشید و باتری آن را بیرون بیاورید.

ارتقا گرافیک لپ تاپ ایسوس /  ارتقا لپ تاپ ASUS، HP و غیره از نظر کارت صدا

با توجه به تنوع زیاد مدل های لپ تاپ محل قرار گیری کارت ویدیو یا کارت صدای شما می تواند متفاوت باشد. در لپ تاپ های گران قیمت با برداشتن پنل پایین می توانید به کارت گرافیک و کارت صدا دسترسی پیدا کنید.

ارتقا گرافیک لپ تاپ ایسوس /  ارتقا لپ تاپ ASUS، HP و غیره از نظر کارت صدا

در برخی دیگر از موارد باید صفحه کلید را بردارید تا به کارت ویدیو یا کارت صدا دسترسی پیدا کنید. این به معنای باز کردن پیچ های زیر پوشش لولا، برداشتن کیبورد و جدا کردن کانکتورهای آن است.

ارتقا گرافیک لپ تاپ ایسوس /  ارتقا لپ تاپ ASUS، HP و غیره از نظر کارت صدا

برای گم نشد پیچ ها می تواند از نوار چسب شفاف برای چسباندن آنها به یک تکه کاغذ یا مقوا استفاده کنید.

برخی از لپ تاپ ها صفحه کلید را با چفت هایی که دارند محکم نگه می دارند که به شما امکان می دهد بدون نیاز به باز کردن هیچ پیچی و با فشار دادن این چفت ها کیبورد را جدا کنید.

در برخی دیگر از دستگاه ها برای دسترسی به کارت صدا و کارت گرافیک باید صفحه نمایش را جدا کنید. پیچ هایی را که نمایشگر را در جای خود نگه می دارند را باز کنید و بعد کابل های ویدیو و آنت وایرلس را جدا کنید.

ارتقا گرافیک لپ تاپ ایسوس /  ارتقا لپ تاپ ASUS، HP و غیره از نظر کارت صدا

در صورت لزوم درایو CD/DVD را بردارید. در اکثر لپ تاپ ها این به معنای فشار دادن قفل و بیرون کشیدن درایو است.

ارتقا گرافیک لپ تاپ ایسوس /  ارتقا لپ تاپ ASUS، HP و غیره از نظر کارت صدا

در صورت نیاز پوشش بالایی لپ تاپ را بردارید. کارت گرافیک قدیمی خود را بیرون بیاورید

ارتقا گرافیک لپ تاپ ایسوس /  ارتقا لپ تاپ ASUS، HP و غیره از نظر کارت صدا

و کارت گرافیک جدید را در اسلات آن نصب کنید. سپس لپ تاپ را دوباره جمع کنید.

ارتقا گرافیک لپ تاپ ایسوس /  ارتقا لپ تاپ ASUS، HP و غیره از نظر کارت صدا

ارتقا سی پی یو لپ تاپ

ارتقا CPU لپ تاپ  در سیستم های مک غیر ممکن است چون به برد لحیم شده است. تراشه های ویدیو و گاهی هارددیسک هم به برد اصلی لحیم می شوند. مک ها معمولا کمترین قابلیت شخصی سازی و کمترین امکان ارتقاء را فراهم می آورند.

CPU اغلب به مادربرد لحیم می شود و برای تعویض به تکنیک های میکرو لحیم کاری پیشرفته نیاز دارد. مادربردها اغلب به سختی تعویض می شوند و نیاز به جداسازی گسترده دستگاه شما دارند. همچنین ممکن است پیدا کردن یک مادربرد جدید کار دشوار و حتی غیر ممکن باشد.

البته در این میان استثناهایی مانند Alienware Area-51m وجود دارد که دستگاه های گیمینگی هستند که از پردازنده های دسکتاپ استفاده می کنند.

ارتقا سی پی یو لپ تاپ

آیا ارتقا لپ تاپ سونی، لنوو و غیره گارانتی را باطل می کند؟

برخی از شرکت ها اعلام می کنند که با باز کردن هر گونه برچسب روی لپ تاپ گارانتی باطل خواهد شد. گارانتی صدماتی را که ممکن است در اثر تلاشهای ارتقای شما ایجاد شود را پوشش نمیدهد. اگر مطمئن نیستید که می‌توانید به تنهایی ارتقاء را انجام دهید، به دنبال پیدا کردن شخص مناسبی باشید.

از کجا بفهمیم رم لپ تاپ قابل ارتقا است ؟

ارتقاء رم یکی از کارهایی است که در هنگام آپگرید کردن لپ تاپ در نظر گرفته می شود. اضافه کردن رم تقریبا عملیات مالتی تسکینگ عالی و پاسخگویی بهتر را به همراه دارد. تولیدکنندگان لپ تاپ به طور فزاینده ای به حافظه های لحیم شده روی آورده اند (به ویژه در لپ تاپ های باریک و سبک درجه یک) که ارتقای رم را غیر ممکن می سازند. اما از کجا بفهمیم رم لپ تاپ قابل ارتقاء است؟ کافیست مشخصات رم خود را بخوانید اگر نوع حافظه LPDDR3 یا LPDDR4X باشد و با LP شروع شده باشد رم شما لحیم شده است و شما شانسی برای ارتقاء آن ندارید.

از طرف دیگر اگر لپ تاپ شما دارای اسلات SO-DIMM است می توانید حافظه را ارتقاء دهید. SODIMM ماژول های رم مخصوص لپ تاپ هستند که کوتاه تر از DIMM های کلاسیکی است که در سیستم های دسکتاپ استفاده می شوند. مشخصات سیستم شخصی یا دفترچه راهنمای لپ تاپ شما باید تعداد اسلات های حافظه و نوع حافظه را در خود داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر سیستم شما از حافظه DDR4 پشتیبانی می کند حتما باید این نوع حافظه را تهیه کنید.

از کجا بفهمیم رم لپ تاپ قابل ارتقا است ؟

استفاده شما تعیین می کند که به چه مقدار رم نیاز دارید. برای لیک تاپ تاپ ویندوزی یا مک پاسخگو به حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز است. اگر می خواهید عملیات مالتی تسکینگ روانی را داشته باشید به ۱۶ گیگابایت رم نیاز دارید. برخی از لپ تاپ ها تا ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت و برخی از ورک استیشن ها تا ۱۲۸ گیگابایت را پشتیبانی می کنند تا نیازهای شدید محاسباتی را برآورده کنند.

هر اسلات SO-DIMM حداکثر ظرفیت خود را دارد که نباید از این مقدار تجاوز کنید. اگر این کار را انجام دهید ماژول کار نخواهد کرد. به عنوان مثال اگر هر اسلات ۱۶ گیگابایت SO-DIMM نیاز دارید سعی نکنید دو حافظه ۳۲ گیگابایتی SO-DIMM را نصب کنید.

اگر لپ تاپ شما دارای دو اسلات SO-DIMM است اما تنها یکی از آن ها اشغال شده است، می توانید به سادگی ماژول دیگری را در اسلات دوم نصب کنید. نیازی نیست که ظرفیت یکسانی داشته باشد – به عنوان مثال، می توانید یک ماژول ۸ گیگابایتی را در کنار یک ماژول ۴ گیگابایتی نصب کنید تا مجموعاً ۱۲ گیگابایت داشته باشید ، اما باید از فرکانس مشابه استفاده کنند (به عنوان مثال DDR4-2666). اگر هر دو اسلات اشغال شده اند و قصد دارید هر دو ماژول را تعویض کنید، یک کیت حافظه با ماژول های هم ظرفیت و هم سرعت (مانند یک کیت ۱۶ گیگابایتی حاوی دو رم ۸ گیگابایتی) برای حداکثر کارایی و سازگاری بخرید.

از برندهای معتبری که گارانتی مادام العمر را ارائه می دهند خرید کنید. به عنوان مثال Corsair، Crucial و Kingston چند مورد از برندهای مشهوری هستند که بازار را تحت سلطه خود در آورده اند.

هنگام ارتقای لپ تاپ چه نکاتی را برای هارد باید رعایت کنیم؟

یک درایو ذخیره سازی جدید می تواند ظرفیت و کارایی بیشتری را برای داشتن یک سیستم پاسخگو در اختیار شما قرار دهد؛ مخصوصا اگر به جای نصب هارددیسک از SSD مدرن تر استفاده کنید. به طور کلی درایوهای ذخیره سازی مورد استفاده در لپ تاپ ها در یکی از ۴ نوع زیر ظاهر می شوند:

SSD M.2 که برای اسلات M.2 طراحی شده است (که بر روی باس PCI Express یا SATA کار می کند)

هارددیسک ۲٫۵ اینچی یا اس اس دی (که بر روی باس SATA کار می کنند)

یک SSD mSATA (که بر روی باس SATA کار می کند)

یک حافظه SSD یا eMMC لحیم شده (که دومی معمولا در لپ تاپ های ارزان یافت می شود، هیچ کدام قابل ارتقاء نیست).

هنگام ارتقای لپ تاپ چه نکاتی را برای هارد باید رعایت کنیم؟

اس اس دی های M.2 دارای رنج طول ۴۲ میلی متری (M.2 Type 2242) تا ۸۰ میلی متری (M.2 Type 2280) هستند که دومی رایج تر است.

فرمت دیگری که هنوز مورد استفاده قرار می گیرد ۲٫۵ اینچی است که ابتدا برای هارددیسک ها و بعدا برای SSD ها استفاده شد. این درایوها تا حد زیادی در لپ تاپ های مدرن استفاده نمی شوند چون درایوهای M.2 به اندازه کافی ارزان شده اند و فضای کمتری را در لپ تاپ های باریک امروزی اشغال می کنند. mSATA ها هم چند سالی است که در لپ تاپ های جدید استفاده نشده است اما هنوز در لپ تاپ های قدیمی دیده می شوند.

هنگام ارتقای لپ تاپ چه نکاتی را برای هارد باید رعایت کنیم؟

اگر لپ تاپ شما از درایو M.2 استفاده می کند بررسی کنید که آیا از باس SATA استفاده می کند یا PCI Express و یک اس اس دی از همان نوع خریداری کنید. درایو جایگزینی که خریداری می کنید نیز باید از طول فیزیکی یکسانی برخوردار باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید توجه داشته باشید این است که لپ تاپ شما از درایوهای PCI Express 3.0 پشتیبانی می کند یا PCI Express 4.0. درایوهای ۴٫۰ در لپ تاپ های ۳٫۰ کار می کنند اما با سرعت پایین تر.

در مورد درایوهای ۲٫۵ اینچی و mSATA نیازی به نگرانی در مورد رابط یا طول نیست زیرا این درایوها دارای یک اندازه و رابط (SATA) هستند. اگر یک هارددیسک ۲٫۵ اینچی در لپ تاپ خود دارید می توانید آن را با یک هارددیسک ۲٫۵ اینچی با ظرفیت بالاتر یا یک اس اس دی ۲٫۵ اینچی جایگزین کنید. دومی بسیار سریعتر از هارددیسک است. تنها موردی که باید بررسی کنید ضخامت درایو ۲٫۵ اینچی است. اکثر لپ تاپ های جدید دارای جایگاه هارد ۲٫۵ اینچی باید دارای فاصله ۷ میلی متری در داخل محفظه باشند و باید بررسی کنید که درایو ۲٫۵ اینچی که استفاده می کنید از این ارتفاع پشتیبانی می کند. برخی از لپ تاپ های قدیمی تر دارای یک محفظه جادار تر ۹٫۵ میلی متری هستند.

از کجا بفهمیم گرافیک لپ تاپ قابل ارتقا است؟

مانند پردازنده ها، ارتقاء GPU هم در لپ تاپ ها ممنوع شده است. اکثر لپ تاپ های معمولی دارای پردازنده گرافیکی آنبرد هستند مانند گرافیک UHD اینتل یا گرافیک Iris Xe یا راه ‌حل ‌های Radeon Graphics AM. ارتقاء این تراشه های غیر ممکن است چون به عنوان بخشی از پردازنده و در نتیجه مادربرد عمل می کنند.

لپ تاپ های گیمینگ و ورک استیشن هایی هستند که دارای پردازنده گرافیکی اختصاصی AMD یا Nvidia هستند که باز هم تقریبا ارتقاء آنها غیر ممکن است چون تقریبا GPU به مادربرد لحیم می شود. برای لپ تاپ های کمیابی که دارای پردازنده گرافیکی ماژولار هستند نحوه تعویض و ارتقاء کارت گرافیک به دلیل وجود هیت سینک ها، پیکربندی های شاسی و یا نیازهای برق و غیره متفاوت است. این موضوع حتی برای لپ‌ تاپ‌ هایی که از استاندارد MXM ماژولار انویدیا استفاده می‌کنند صادق است.

همانطور که گفته شد، اگر لپ تاپ دارای پورت Thunderbolt 3 یا Thunderbolt 4 است، ممکن است همچنان بتوانید GPU را تقویت کنید. این پورت ها به شما امکان می‌دهند یک GPU اکسترنال (eGPU) مانند Razer Core X Chroma را استفاده کنید.

برای ارتقا لپ تاپ لنوو ؛ ایسوس و غیره می توانیم باتری را عوض کنیم؟

قبلا لپ تاپ ها دارای باتری های قابل برداشتن بودند که بدون ابزار قابل تعویض بودند. فقط تعداد کی از لپ تاپ ها هنوز این کار را انجام می دهند، اما با این وجود هم تعویض باتری امکان پذیر است و می تواند عمر مفید لپ تاپ شما را افزایش دهد.

باتری های لپ تاپ معمولا قبل از فرسودگی چند صد بار شارژ می شوند. اگر بعد از مدت ها استفاده متوجه شدید که باتری به اندازی کافی شارژ نگه نمی دارد ممکن است زمان تعویض باتری فرا رسیده باشد. اگر لپ تاپ شما هنگام اتصال به برق شارژ نمی شود و باتری شروع به متورم شدن می کند باز هم نیاز به تعویض باتری دارید.

باید تلاش کنید که باتری های اصلی که سازنده لپ تاپ شما تولید کرده است را پیدا کند، باتری های جانبی ممکن است از استانداردهای یکسانی برخوردار نباشند. در مورد فرایند تعویض، باتری های اکثر لپ تاپ های امروزی در داخل شاسی وصل شده اند که به این معناست برای دسترسی به آنها باید پنل پایین لپ تاپ را بردارید.

به دقت توجه کنید که باتری چگونه به مادربرد متصل شده است. قبل از اینکه بتوانید باتری را جدا کردن باید کانکتور و هر پیچی که باتری را محکم نگه داشته است را باز کنید. کابل های دیگری هم ممکن است در اطراف باتری وجود داشته باشند که نباید آنها را بکشید. توصیه می کنیم که قبل از هر اقدامی از لپ تاپ خود عکس بگیرید تا بعدا بتوانید کابل ها را به درستی وصل کنید.

نصب باتری به فرایند معکوس جدا کردن باتری نیاز دارد. باتری را در جای خود قرار دهید کابل ها با وصل کنید و پیچ ها را ببندید. بعد از بستن پنل پایین، لپ تاپ را روشن کنید و شروع به تست کنید. از لپ تاپ استفاده کنید تا اخطار دریافت کنید و بعد لپ تاپ خود را به شارژ وصل کنید و بررسی کنید که به طور کامل شارژ می شود یا نه.

نکات مربوط به ارتقاء کارت Wi-Fi لپ تاپ

کارت های وای فای لپ تاپ غالبا ماژولار هستند و می توانید آنها را ارتقاء دهید. ساده ترین راه برای شناسایی کارت وای فای خود استفاده از دفترچه راهنما است و یا اینکه پنل پایین لپ تاپ را باز کنید و کارت خود را بررسی کنید. کارت های وای فای به راحتی از سایر کارت های لپ تاپ متمایز می شود زیرا حداقل یک آنتن دارد.

عامل اصلی که بر کارت وای فای که در لپ تاپ خود استفاده می کنید، تاثیر می گذارد رابط است. لپ تاپ های تولید شده از اولیا تا اواسط ۲۰۱۰ معمولا از Half Mini PCIe استفاده می کردند در حالی که لپ تاپ هایی که بعد از آن ساخته شدند از استاندارد جدیدتر M.2 Type-2230 (Key E) استفاده می کنند. این دو نوع قابل تعویض و یا سازگار نیستند. اسلات ها به گونه ای متفاوت ساخته شده اند و حتی کارتی از نوع دیگر را نمی پذیرند.

عامل دیگری که بر کارت وای فای شما تاثیر می گذارد تعداد آنتن های لپ تاپ شما است. اکثر لپ تاپ ها ۲ عدد دارند، گرچه حتی اگر لپ تاپ فقط یک آنتن داشته باشد می توانید یک کارت وای فای با دو آنتن را نصب کنید. مثلا با اتصال تنها یک آنتن از مزایای قدرت سیگنال هر دو آنتن بهره نخواهید برد. از طرف دیگر؛ اگر لپ تاپ شما از قبل دو آنتن دارد کارت تک آنتی را خریداری نکنید چون قدرت سیگنال را از دست خواهید داد.

مورد دیگر این است که قبل از تعویض کارت وای فای باید گزینه قدیمی را از سیستم خود حذف کنید. برای این کار Device Manager را باز کنید و لیست آداپتورهای شبکه را باز کنید، روی کارت وایرلس خود کلیک راست کنید و Uninstall را انتخاب کنید. بعد از ان لپ تاپ خود را خاموش کنید.

نکات مربوط به ارتقاء کارت Wi-Fi لپ تاپ

قبل از نصب کارت جدید به نحوه اتصال آنتن یا آنتن های کارت قدیمی خود توجه کنید چون بعدا باید همین اتصال را برای کارت جدید داشته باشید. اگر بعد از نصب با مشکل کار نکردن و نشناختن کارت شبکه در ویندوز ۱۱ مواجه شدید از ۱۳ راه حلی که قبلا آموزش دادیم استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما سعی کردیم تمام نکاتی که هنگام جایگزین کردن قطعات لپ تاپ خود باید مد نظر داشته باشید را بیان کنیم. اگر نکته ای از قلم افتاده است یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید