0

آموزش اصولی کار و روشن کردن شوفاژ

آموزش اصولی کار و روشن کردن شوفاژ
بازدید 113


بسیاری از ساختمان ها از شوفاژ برای گرم کردن ♨️ منازل خود استفاده می کنند. مهم است بدانید که اصول کار کردن و روشن کردن شوفاژ چیست تا حداکثر گرما را از این وسیله در زمستان دریافت کنید و خانه خود را گرم کنید. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش اصولی کار و روشن کردن شوفاژ می پردازیم.

طریقه راه اندازی شوفاژ

How to Use a Radiator

در فصل زمستان همه ما به دنبال راهی برای گرم کردن منزل خود هستیم. با وسایل مختلفی میتوان این کار را انجام داد. شما برای گرم کردن خانه خود میتوانید از بخاری، شومینه، شوفاژ و.. استفاده کنید. قطعا هر کدام معایب و مزایای خود را دارند شما با توجه به خانه خود میتوانید آن را انتخاب کنید. در مطلب قبل راجع به ۷ تا از مهم ترین نکات ایمنی در نصب بخاری گازی و دودکش صحبت کردیم. در این مطلب می خواهیم به طریقه راه اندازی شوفاژ و اصول استفاده از شوفاژ را بررسی کنیم.

طریقه روشن کردن شوفاژ

ابتدا به نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه میپردازیم. برای روشن کردن شوفاژ صفحه رادیاتور را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. در اکثر شوفاژ ها شیر کنترل در نزدیکی قسمت پایین شوفاژ قرار دارد. شیر کنترل شبیه یک کلاه کوچک و گرد است. آن را تا جایی که ممکن است بچرخانید تا رادیاتور شما فعال شود. یک شیر کوچک تر در رادیاتور وجود دارد که جریان آب را در شوفاژ های بخار سنتی کنترل میکند. چرخاندن صفحه در جهت عقربه های ساعت آن را خاموش می کند.

رادیاتور های برقی اغلب دارای صفحه کنترل هستند. شما میتوانید با فشار دادن دکمه On رادیاتور را روشن کنید. سپس از پنل برای تنظیم گرما استفاده کنید.

آموزش روشن کردن شوفاژ

اگر شوفاژ دارای درپوش محافظ است از انبردست برای روشن کردن آن استفاده کنید. برخی از درپوش ها به خود شیر وصل نیستند این را با کشیدن کلاهک به سمت بالا تست کنید. اگر به راحتی جدا شود باید شیر را به صورت دستی بچرخانیم. شیر فلزی را در دست بگیرید سپس آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شوفاژ فعال شود. پس از روشن کردن شوفاژ درپوش را تعویض کنید.
اگر درپوش محافظ با پیچ قفل شده بود ابتدا پیچ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود. بعد از باز شدن پیچ میتوانید درپوش را بردارید.

طریقه روشن کردن شوفاژ

شیر ترموستات را بچرخانید تا دمای رادیاتور را کنترل کنید. مقابل رادیاتور را نگاه کنید تا شیر دوم را پیدا کنید. شیر ترموستات معمولا یک کلاهک بلند تر با اعداد از ۰ تا ۵ است. سوپاپ آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گرما افزایش یابد. برای کاهش آن در در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
شیر ترموستات میزان گرمای خروجی از رادیاتور را کنترل میکند تنظیم آن روی صفر از خروج گرما جلوگیری می کند اما جریان آب و برق را قطع نمیکند.
شوفاژ های قدیمی ممکن است شیر ترموستات را نداشته باشند. شما یک دریچه هوا کش را خواهید دید که گاهی اوقات قابل تنظیم است این شوفاژ ها برای کنترل حرارت طراحی نشدند.

بستن شوفاژ

برای جلوگیری از یخ زدن شوفاژ از تنظیم یخبندان استفاده کنید. روی کنترل ترموستات یک علامت ستاره یا یک دانه برف مشخص شده است. درجه این شیر معمولا صفر و یک است. اگر شما در یک دوره هوای سرد داخل خانه نیستید تنظیم یخبندان را روشن کنید تا از آسیب به رادیاتور محافظت شود. تنظیم یخبندان، رادیاتور را در سطح حرارت پایین نگه می دارد تا مایعات داخل آن نتواند یخ بزنند. رادیاتور مانند هر لوله آب دیگری در خانه شما می ماند. اگر آن را نادیده بگیرید می تواند منجر به ترکیدگی لوله و هزینه تعمیر شود.

شوفاژ خانه

حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا رادیاتور گرم شود گرم شدن شوفاژ ها زمان بر است. بعضی از مردم این اشتباه را میکنند که درجه شوفاژ را خیلی بالا میبرند و بعد از احساس گرما آن را خیلی پایین می آورند. شما باید درجه شوفاژ خود را تا نیمه بیاورید و آن را ثابت بگذارید. پس از اینکه رادیاتور کامل گرم شد آن را در صورت نیاز تنظیم کنید. حالا با انجام این مراحل یاد گرفتیم چگونه شوفاژ را گرم کنیم. گرم شدن رادیاتور های آبی زمان بیشتری نسبت به گرم شدن رادیاتور های برقی میبرند. شوفاژ های برقی معمولا حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا گرم شوند.

رادیاتور را با چرخاندن شیر کنترل در جهت عقربه های ساعت خاموش کنید. هر نوع شوفاژی که دارید برای خاموش کردن آن از شیر کنترل باید استفاده کنید. شیر کنترل جریان آب رادیاتور را کنترل میکند. برای رادیاتور های برقی دکمه Off را روی صفحه کنترل فشار دهید تا شوفاژ شما خاموش شود.

چگونه شوفاژ را گرم کنیم

آیا شوفاژ بعد از روشن شدن هنوز سرد است؟ آن را هواگیری کنید

بعد از آموزش راه اندازی شوفاژ سراغ تعمیر آن میرویم. اگر شوفاژ خود را روشن کردید اما هنوز سرد است این یعنی شوفاژ شما نیاز به هوا گیری دارد. بعد از یادگیری طرز کار رادیاتور شوفاژ در اینجا شما نحوه هوا گیری شوفاژ خود را یاد میگیرید. ابتدا یک ظرف زیر دریچه تخلیه قرار دهید. در کناره های رادیاتور به دنبال یک دریچه کوچک بسته شده توسط یک مهره و پیچ فلزی باشید. از این دریچه هنگامی که آن را بیرون می آورید آب خارج میشود. بنابراین حتما ظرف را زیر آن قرار دهید تا خانه شما کثیف نشود. قبل از باز کردن شیر رادیاتور را خاموش کنید و مطمئن شوید که زمانی که به آن دست میزنید خنک باشد.

طرز کار رادیاتور شوفاژ

با چرخاندن کلید رادیاتور در خلاف جهت عقربه های ساعت شیر را باز کنید. کلید شوفاژ یک ابزار بادگیر کوچک است که معمولا از برنج ساخته می شود. انتهای باز را در مرکز سوپاپ قرار دهید سپس کلید را نیمه بچرخانید. هنگامی که هوا شروع به خارج شدن از رادیاتور میکند کلید را در جای خود بگذارید.

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

بعد از این که آب شروع به خروج از آن کرد دریچه تخلیه را ببندید. اجازه دهید هوا از دریچه تخلیه خارج شود حالا به سرعت شیر را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا جریان متوقف شود. سپس شوفاژ خود را روشن کنید ببینید مشکل آن حل شده است یا خیر. اگر چند رادیاتور در خانه دارید باید برای همه آنها این کار را انجام دهید. حداقل سالی یک بار باید این کار را برای تک تک شوفاژ  های منزل خود انجام دهید.

آموزش روشن کردن شوفاژ

اگر هنوز مشکل شما رفع نشده است باید دریچه هوا را تمیز کنید. اگر شیر ترموستات دارید دسته کنترل در بالای آن قرار دارد برای پاک کردن آن یک تیم تکه سیم بردارید و آن را بچرخانید تا هرگونه تجمع مواد معدنی در اطراف سوراخ دریچه خراشیده شود. از یک گیره کاغذ هم می توانید استفاده کنید. گیره را صاف کنید و انتهای آن را داخل سوراخ فشار دهید. همچنین شما در این کار می توانید از سوزن خیاطی نیز کمک بگیرید.

طریقه روشن کردن شوفاژ

اگر دریچه کثیف است میتوانید آن را در سرکه بجوشانید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که شیر تامین آب خاموش است. سپس دریچه هوا را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و آن را جدا کنید و آن را در قابلمه روی اجاق بگذارید و روی آن سرکه سفید بریزید. اجازه دهید که حدود ۳۰ دقیقه بجوشد. شیر را دوباره نصب کنید و رادیاتور را دوباره تست کنید.

بستن شوفاژ

بهبود راندمان گرمایشی

یک تخته عایق فوم نصب کنید تا گرما را در اتاق نگه دارید. اگر اتاق شما به درستی عایق بندی نشده باشد خانه شما گرم نمیشود حتی اگر شوفاژ به درستی کار کند. شما می توانید از یک ورق عایق که از یک طرف با آلومینیوم پوشانده شده است استفاده کنید. ورق را روی دیوار طوری قرار دهید که طرف آلومینیومی آن رو به شوفاژ باشد.
شما میتوانید به جای خرید خودتان عایق شوفاژ را بسازید برای برش دادن یک قطعه عایق فوم حداقل به اندازه شوفاژ از چاقو استفاده کنید. سپس روی آن فویل آلومینیومی بچسبانید.

شوفاژ خانه

اکثر شوفاژ ها یک لوله دارند که هم آب سرد و گرم را انتقال میدهد. این شوفاژ ها اغلب دارای یک دریچه خروجی کوچک هستند. این باعث میشود تا شوفاژ نتواند میزان گزمای لازم را پخش کند. برای همین می توانید با یک متخصص تماس بگیرید تا شیر جدید روی دریچه نصب کند. این کار باعث میشود شوفاژ شما بهتر کار کند و خانه شما را گرم تر نگه دارد.

چگونه شوفاژ را گرم کنیم

اگر شوفاژ نمیتواند خانه شما را به اندازه کافی گرم کند ممکن است به دلیل اندازه آن باشد. شوفاژ ها در اندازه های مختلفی بسته به اندازه خانه شما وجود دارد. ابتدا اتاقی را که میخواهید گرم کنید و برای آن شوفاژ تهیه کنید را انتخاب کنید. سپس اندازه مساحت آن را محاسبه کنید. مثلا یک اتاق خواب ۳۸*۵۸ سانتی متر به کوچکترین رادیاتور نیاز دارد در حالی که اتاق نشیمن بزرگتر و قویتر از آن را نیاز دارد. ویژگی های اتاق ها و اندازه های آنها با هم متفاوت است با توجه به اندازه های اتاق های خود یک رادیاتور مناسب را انتخاب کنید تا خانه شما را به اندازه مناسب گرم شود.

طرز کار رادیاتور شوفاژ

اگر میبینید که یک رادیاتور برای اتاق و خانه شما کافی نیست می توانید از چند شوفاژ استفاده کنید. معمولا هر اتاق به یک شوفاژ جداگانه برای گرم نگه داشتن نیاز دارد. شما می توانید شوفاژ ها را روی دیوارهای مخالف هم قرار دهید و جریان گرما را به سمت مرکز خانه هدایت کنید. با این کار خانه شما گرم می شود و از ورود سرما به داخل خانه در زمستان جلوگیری میکنید.

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

از یک رادیاتور برقی برای خانه خود استفاده کنید. اکثر شوفاژ های مدرن برقی هستند. شوفاژ های برقی از روغن به عنوان منابع گرما استفاده می کند. این مدل شوفاژ ها نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و کارآمدتر هستند. همین طور به سرعت خانه شما را گرم میکنند. علاوه بر این شوفاژ های الکتریکی معمولا قابل حمل نیز هستند.

آموزش راه اندازی شوفاژ

چه زمانی لازم است ما رادیاتورها را هواگیری کنیم؟

  • زمانی که قسمت بالایی شوفاژ شما سرد اما پایین آن گرم است احتمالا هوا در داخل آن محبوس شده است و ممکن است لازم باشد آن را تخلیه کنید.
  • سرد شدن قسمت بالایی رادیاتور. این رایج ترین علامتی است که رادیاتور شما نیاز به هواگیری دارد. سرد شدن قسمت بالایی رادیاتور به این معنی است که هوا در رادیاتور جمع شده است و از گردش آب داغ در اطراف و گرم شدن آن جلوگیری میشود. هوا باید آزاد شود تا شما بتوانید به طور موثر خانه خود را گرم کنید.
  • کل شوفاژ شما سرد است. اگر چه این نشانه رایج نیست اما مطمئنا نشانه‌ ای است که رادیاتور شما نیاز به تعمیر دارد و هواگیری باید برای آن انجام دهید. اگر به سرعت این مشکل را درست نکنید بعدا می تواند بدتر شود.
  • اگر در اطراف دیوار به ویژه در اتاق هایی که زیاد از شوفاژ استفاده نمیکنید متوجه لکه‌ های مرطوب یا کپک شده‌ اید به این معنی است که شوفاژ ها نیاز به رسیدگی و تعمیر دارند.
  • یکی دیگر از نشانه های مسدود شدن هوا در سیستم گرمایشی شما صدای رادیاتور می تواند باشد. البته ممکن است سر و صدای شوفاژ دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها هوای محبوس شده در آن است. ابتدا شوفاژ را هواگیری کنید تا صدای شوفاژ شما قطع شود.

آموزش راه اندازی شوفاژ

همچنین مطلب بررسی معایب و خطرات استفاده از بخاری بدون دودکش برای انسان میتواند برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

هرچند وقت یک بار نیاز است که شوفاژ را هواگیری کنیم؟

شما باید هر چند ماه یکبار شوفاژ های خانه خود را به طور کامل بررسی کنید. توصیه می‌کنیم شوفاژ های خود را قبل از رسیدن به زمستان و شروع سرما بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیستم گرمایشی شما درست کار میکند و در فصل سرما دچار مشکل نشوید.

آیا وقتی شوفاژ روشن است می توان آن را هوا گیری کرد؟

هنگامی شوفاژ روشن است نباید آن را هواگیری کنید. زیرا ممکن است آب داخل آن داغ باشد و زمانی که با پوست شما تماس پیدا میکند باعث ایجاد مشکلاتی شود. پس حتما قبل از شروع هوا گیری مطمئن شوید که شوفاژ شما خاموش است و چند بار دست بزنید تا مطمئن شوید که شوفاژ شما سرد است.

آیا میتوان از شیر های اتوماتیک رادیاتور برای تخلیه رادیاتور استفاده کنم؟

بسته به نوع شوفاژ که در خانه خود دارید ممکن است با استفاده از دریچه خودکار بتوانید آنها را به طور خودکار تخلیه کنید. این دستگاه ها به دریچه های رادیاتور شما متصل میشوند و به مرور زمان هوا را خارج می کند و شما دیگر نیاز ندارید به صورت دستی آنها را هوا گیری کنید.

از کجا میشود متوجه شد که رادیاتور را درست هواگیری کردیم؟

هنگامی که دریچه های شوفاژ خود را بسته اید می توانید آن را روشن کنید. اگر رادیاتور شما ظرف چند دقیقه شروع به گرم شدن کرد شما درست آن را هوا گیری کرده‌ اید.

تمام مراحل هواگیری شوفاژ را طی کردم اما هنوز شوفاژ سرد است؟

اگر پس از طی کردن مراحل بالا شوفاژ شما هنوز سرد است حتما با یک متخصص تماس بگیرید تا شوفاژ های شما را بررسی کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به آموزش روشن کردن شوفاژ پرداختیم. امیدواریم شما توانسته باشید طریقه روشن کردن شوفاژ را یاد بگیرید. شما چه مشکلات دیگری با شوفاژ خانه خود دارید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید