0

آموزش استفاده و بررسی امنیت شبکه اجتماعی Mastodon ، جایگزین توییتر

آموزش استفاده و بررسی امنیت شبکه اجتماعی Mastodon ، جایگزین توییتر
بازدید 183


اگر از افرادی هستید که دیگر تمایلی به استفاده از توییتر ندارید، می توانید از شبکه های اجتماعی جایگزین آن استفاده کنید. Mastodon 🐘 از جمله بهترین جایگزین های توییتر است. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش استفاده و بررسی امنیت شبکه اجتماعی Mastodon ، جایگزین توییتر میپردازیم.

آموزش کار با سرویس Mastodon

 How to Use Mastodon Social Media App? Twitter Alternative

Mastodon یک برنامه جایگزین توییتر است که ویژگی های مثبتی نسبت به آن دارد. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد و کاربران آن می توانند در مرورگر و همچنین در اپلیکیشن از آن استفاده کنند. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال می خواهیم این شبکه اجتماعی را بررسی کنیم و نحوه ایجاد اکانت در آن را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

ماستودون چیست؟

از بهترین برنامه های جایگزین توییتر، ماستودون است. این پلتفرم متن باز به شما اجازه می دهد تا سروری ایجاد کنید و جامعه خود را ایجاد کنید. یعنی همان کاری که با فاروم‌ها و بردهای چت انجام می‌شود. در این فضا هم می‌توانید فعالیت میکروبلاگینگ داشته باشید. در این فضا به جای توییت کردن باید پست بگذارید. وقتی پست شخص دیگری را منتشر کنید، آن را ری بلاگ یا بوست کرده‌اید. می توان از هشتگ، گیف، ویدئو و تصاویر هم استفاده کرد. کاربران می‌توانند تا ۵۰۰۰ کاراکتر را بنویسند.

آدرس کاربری شما شامل اسم و سروری می شود که در آن Sign up می کنید. مثلا اگر در سرور Mastodon.social باشید، آدرس کاربری شما به شکل زیر می‌شود:

@[your username]@mastodon.social

فرقی ندارد در کدام سرور Sign up می کنید، در هر صورت می توانید با کاربران سرورهای دیگر ارتباط برقرار کنید. مثل زمانی که کاربران جیمیل می توانند به کاربران Hotmail نیز ایمیل ارسال کنند.

برای دریافت چک مارک تایید هویت نیازی نیست پولی پرداخت کنید. در عوض لینکی از سایتی را که تحت کنترل دارید، قرار می‌دهید و همان به عنوان تاییدیه قبول می‌شود. همچنین می‌توانید پست‌های خود را بر خلاف توییتر ویرایش کنید. اگر پستی را ری بلاگ کنید و نویسنده اصلی آن را ویرایش کند، اعلانی در این باره دریافت خواهید کرد.

از دیگر ویژگی‌های ماستودون این است که می‌توان مشخص کرد که یک سرور با چه سرورهایی می‌تواند ارتباط برقرار کند. نکته مثبت دیگر این پلتفرم این است که هیچ بخشی از آن پولی نیست.

آیا برنامه ماستودون امنیت دارد؟

سایت ماستودون

این برنامه رایگان هیچ گونه تبلیغاتی ندارد. هنوز کاربران زیادی ندارد و نیاز به تیم قوی‌تری در بخش پشتیبانی دارد. پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، تعداد کاربران این پلتفرم کمی افزایش پیدا کرد. پس از آن تیمی امنیت این شبکه اجتماعی را بررسی کرد. با توجه به نتایج به دست آمده مسئولین این شبکه باید امنیت آن را بالاتر ببرند. هر چند مسئولین آن در تلاش هستند تا مشکل را به طور کامل رفع کنند. مسلما امنیت توییتر بیشتر است اما این نکته را باید در نظر بگیریم که توییتر ده سال از ماستودون بزرگ‌تر است! توییتر نیز گاهی دچار مشکل شده است و خلاهایی دارد. تا کنون اکانت‌های بزرگی در توییتر هک شده‌اند. هر دو مشکلاتی دارند و ممکن است در آینده نیز با مشکلات جدیدتری رو به رو شوند.

مسئولین توییتر می توانند به تمامی داده های خصوصی کاربران دسترسی داشته باشند. در حالی که در ماستودون این مسئله کمی متفاوت است. میزان خصوصی سازی هر سرور با دیگری فرق دارد. ممکن است یکی در سروری ادمین‌ها بتوانند به پیام‌های خصوصی کاربران دسترسی داشته باشند. پس هر زمان که خواستید در این پلتفرم عضو شوید، ابتدا قوانین سرور را مطالعه کنید و آن موردی را انتخاب کنید که برای شما بهتر است.

در مجموع، ماستودون در زمینه امنیت و حفظ حریم خصوصی بهتر عمل کرده است. این که چه چیزهایی را می‌توانید منتشر کنید هم به قوانین هر سرور بستگی دارد. بر خلاف توییتر که در همه قسمت‌های آن قانون یکسان است. در صورت عدم رعایت قوانین ادمین‌های هر سرور می‌توانند پست‌ها را حذف، محدود یا اکانت را به صورت دائم حذف کنند.

اگر به دنبال برنامه های جایگزین ورد هستید، می توانید مطلب معرفی و دانلود ۲۰ تا از بهترین برنامه های جایگزین ورد رایگان را مطالعه کنید.

آموزش کار با شبکه اجتماعی ماستودون

کار کردن با این جایگزین توییتر کمی شبیه به ساخت ایمیل است. البته می‌توان گفت که ایجاد اکانت آن چنان ساده هم نیست. شما باید خودتان سروری پیدا کنید. برای پیدا کردن سرور می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. مثلا به سایت Instances مراجعه کنید. در سایت Debirdify می‌توانید ببینید که فالورهای توییتر شما در کدام سرورها عضو هستند و عضو همان سرور شوید.

آموزش کار با Mastodon

معمولا افرادی که در ماستودون عضو هستند، آدرس اکانت خود را در پروفایل یا بیوی توییتر قرار می‌دهند. شما هم می‌توانید پس از ایجاد اکانت این کار را انجام دهید.

از سایت Fedifinder هم می‌توانید آدرس اکانت ماستودون اعضای توییتر را پیدا کنید. آدرس فالورهای شما در آنجا نمایش داده می شود. علاوه بر این، آدرس اکانت اعضای دیگری که خودشان آن را به سایت اضافه کرده‌اند نیز در این سایت فراهم است.

همچنین می‌توانید به Mastodon activity page بروید و بخش Instances را چک کنید. افرادی که در بالای لیست قرار دانرد، معروف‌ترین‌ها هستند. نگران تغییر سرور هم نباشید. هر زمان که خواستید میتوانید این کار را انجام دهید.

وقتی سرور مدنظر خود را پیدا کردید که اعضای جدید می‌پذیرد، می‌توانید فرم را پر کنید.

آموزش کار با Mastodon

روی Sign Up کلیک کنید و صبر کنید تا ایمیل تایید برایتان ارسال شود. ارسال ایمیل ممکن است چند ساعت هم طول بکشد. هر زمان ایمیل را دریافت کردید، حواستان به آدرس سرور باشد. زیرا باید در زمان وارد شدن به اکانت خود در مرورگر یا دستگاه دیگر، باید آدرس سرور را هم وارد کنید. شما می توانید پروفایل های مختلف روی سرورهای متفاوت ایجاد کنید. حتی می توانید داده‌ها را از سروری به سرور دیگر منتقل کنید.

آموزش کار با Mastodon و ایجاد اکانت

برای استفاده از نرم افزار جایگزین توییتر باید اکانتی بسازید. مرورگری را در کامپیوتر خود باز کنید یا برنامه Mastodon را روی گوشی خود نصب کنید و وارد آن شوید. روی Create account بزنید. سپس سرور موردنظر خود را پیدا کنید. حال روی Create account در زیر سرور بزنید. وقتی سربرگ جدید باز شد، روی Create account در سمت راست بزنید.

در نرم افزار این پلتفرم، قوانین را با زدن روی دکمه Accept قبول کنید. سپس اطلاعات زیر را وارد کنید:

Display name: نام

Username: نام کاربری

E-mail address: ایمیل

Password: رمز

Confirm password: تکرار دوباره رمز

تیک تایید قوانین را بزنید و روی Sign up کلیک کنید.

قبل از تنظیم پروفایل ایمیل تاییدی برای شما ارسال خواهد شد. وارد ایمیل خد شوید و روی دکمه تایید کلیک کنید تا اکانت شما ساخته شود.

برای این که دیگران بتوانند شما را بهتر پیدا کنند، بهتر است تمامی اطلاعات خود را وارد کنید. از بخش Edit Profile می توانید پروفایل خود را ویرایش کنید.

Mastodon

بخش BIO و عکس پروفایل را هم کامل کنید. پس از ایجاد پروفایل، می توانید دیگران را دنبال کنید. می توانید نام اشخاص را در بخش سرچ جستجو کنید. با روش های گفته شده می توانید دوستان و آشنایان را پیدا کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش Mastodon جایگزین توییتر پرداختیم. آیا شما هم تمایل دارید از این شبکه اجتماعی استفاده کنید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید