0

آغاز فصل نوبل 2022 [+زمان اهدای جوایز هر بخش]

آغاز فصل نوبل 2022 [+زمان اهدای جوایز هر بخش]
بازدید 77

[ad_1]

با فرا رسیدن ماه اکتبر سال جاری شاهد آغاز فصل نوبل 2022 هستیم و به‌زودی، شش چهره جدید از سراسر دنیا به لیست دارندگان جایزه نوبل اضافه خواهند شد.

آرون گروپس

اولین جایزه نوبل در روز دوشنبه ۱۱ مهر ماه به بخش پزشکی اختصاص دارد و به ترتیب در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه برندگان جایزه فیزیک، شیمی و ادبیات مشخص می‌شوند. روز جمعه نیز جایزه صلح نوبل اعطا خواهد شد و در آخر در تاریخ ۱۸ مهر ماه، برنده جایزه اقتصاد اعلام می‌شود.

در اینجا خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که جوایز صلح، ادبیات، شیمی، پزشکی و فیزیک نوبل به خواست صنعت‌گر مشهور سوئدی و سازنده دینامیت (آلفرد نوبل) بنیان‌گذاری شده است. اهدای اولین جوایز نوبل در سال ۱۹۰۱ میلادی، یعنی پنج سال پس از درگذشت آلفرد نوبل صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: نانونماد راه اندازی می‌شود؛ استاندارد سازی محصولات نانو در ایران

آغاز فصل نوبل 2022

اوایل ماه اکتبر که به عنوان فصل نوبل نیز شناخته می‌شود، برای برندگان نوبل علاوه بر شهرت و افتخار، جایزه‌ای به همراه خواهد داشت که گفته می‌شود ارزشی معادل ۹۰۰ هزار دلار دارد. همچنین، یک دیپلم و مدال طلا به برندگان جایزه نوبل در ۱۰ دسامبر که مصادف با تاریخ درگذشت آلفرد نوبل است اهدا می‌شود.

نوبل بنیان‌گذار جایزه اقتصاد نبود و این جایزه در واقع توسط بانک مرکزی سوئد در سال ۱۹۶۸میلادی به یاد نوبل بنیان‌گذاری شد. از زمان آغاز اهدای جوایز نوبل یعنی سال ۱۹۰۱ میلادی تا سال ۲۰۲۱، جوایز نوبل ۶۰۹ مرتبه اعطا شده است.

Nobel 2022

پس از آغاز فصل نوبل 2022 و اهدای تمام جوایز این مراسم، قاضی‌هایی که برندگان را مشخص می‌کنند تا سال 2077 یعنی پنجاه سال بعد، حق صحبت درباره مشورت‌ها و تصمیمات خود جهت انتخاب برندگان را ندارند. باید گفت که این قانون از اساس‌نامه نوبل آمده است و علاوه بر این، داوران تلاش می‌کنند که نام برندگان پیش از اهدای جوایز فاش نشود؛ اما گاهی اوقات جلوگیری از انتشار اسامی برندگان و اطلاعات مربوط به مراسم، امری اجتناب ناپذیر است.

پیش از آغاز فصل نوبل 2022 هزاران چهره واجد شرایط در سراسر جهان جهت کاندید شدن برای دریافت جایزه نوبل اقدام می‌کنند که شامل اساتید دانشگاه، سیاست‌مداران، برندگان سال‌های گذشته و… می‌شوند. طبق قوانین، اسامی نامزدها باید به مدت پنجاه سال مخفی بماند اما در برخی از موارد، کاندیدهای جوایز نوبل به ویژه جایزه صلح نوبل به صورت علنی اعلام می‌شوند.

در اینجا بد نیست برای افرادی که آشنایی کمی با مراسم جوایز نوبل دارند اشاره‌ای به مکان برگزاری آن داشته باشیم. بنا به خواست بنیان‌گذار این مراسم، جایزه صلح نوبل در نروژ و سایر جوایز در سوئد اعطا می‌شوند. متاسفانه هیچ‌گاه دلایل آلفرد نوبل برای این تصمیم مشخص نشد، با این حال در زمان حیات او اتحادی میان سوئد و نروژ به وجود آمد که احتمال می‌رود دلیل اصلی مکان برگزاری جایزه صلح نوبل به این امر مرتبط باشد. این اتحاد در سال ۱۹۰۵ میلادی خاتمه یافت.

برندگان جایزه نوبل چگونه انتخاب می‌شوند؟

با آغاز فصل نوبل 2022 جایزه صلح نوبل به فردی که طی سال گذشته بیش‌ترین تلاش یا بهترین اقدام را برای ایجاد صلح و اتحاد میان ملت‌ها انجام داده تعلق می‌گیرد؛ اما جوایز علمی به دانشمندانی تعلق دارد که در سال‌های اخیر سبب پیشرفت علم شدند و بیش‌ترین سود را برای بشریت به همراه داشتند؛ به همین جهت دانشمندان برای اینکه از سوی داوران مورد تایید قرار گیرند، لازم است چند سال یا حتی چند دهه منتظر بمانند.

جایزه صلح نوبل سال 2020

برنامه اهدای جوایز نوبل ۲۰۲۲ به این صورت است که در تاریخ دوشنبه ۱۱ مهر (۳ اکتبر) در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی جایزه پزشکی، سه‌شنبه ۱۲ مهر (۴ اکتبر) ساعت ۱۱:۴۵ به وقت محلی جایزه فیزیک، چهارشنبه ۱۳ مهر (۵ اکتبر) ساعت ۱۱:۴۵ به وقت محلی جایزه شیمی، پنج‌شنبه ۱۴ مهر (۶ اکتبر) ساعت ۱۳ به وقت محلی جایزه ادبیات، جمعه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) ساعت ۱۱ به وقت محلی جایزه صلح نوبل و دوشنبه ۱۸ مهر (۱۱ اکتبر) ساعت ۱۱:۴۵ به وقت محلی جایزه اقتصاد نوبل به برندگان اهدا می‌شوند.

مکان اهدای جایزه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کارولینسکا، مکان اهدا جوایز فیزیک، شیمی، ادبیات و اقتصاد فرهنگستان علوم پادشاهی سوئد و محل اهدای جایزه صلح نوبل در کمیته نوبل نروژ خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

به‌نظر شما آغاز فصل نوبل 2022 چگونه خواهد بود؟ لطفا نظر خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید