0

یک اشتباه بزرگ: آیا بکسل با طناب ماشین اتوماتیک امکان پذیر است؟

یک اشتباه بزرگ: آیا بکسل با طناب ماشین اتوماتیک امکان پذیر است؟
بازدید 40


راحتی گیربکس اتوماتیک ماشین 🚗 آنها را به قدری محبوب کرده است که بسیاری از سازندگان خودرو حتی برخی از مدل های خود را با دنده دستی نمی سازند. به ناچار، به دلیل خرابی یا تصادف، باید ماشین اتوماتیک خود را بکسل کنید. اما آیا کشیدن گیربکس اتوماتیک بی خطر است؟ آیا بکسل ماشین اتوماتیک توسط طنباب امکان پذیر است؟ در مطلب امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

نحوه بکسل ماشین اتوماتیک

Can An Automatic Car Be Towed?

قبلا در مجله خبری آی تی و دیجیتال ما آموزش تصویری رانندگی و نحوه روشن کردن ماشین دنده اتومات را در اختیار شما قرار دادیم، خودروهای دارای سیستم گیربکس اتوماتیک حتی در حالت خنثی در حالی که چرخ‌های محرک روی زمین هستند، نباید یدک‌کش یا حتی هل داده شوند. بکسل کردن یا هل دادن ماشین اتوماتیک در حالی که موتور خاموش است باعث می شود چرخ دنده ها بدون روغن کاری کار کنند که می تواند به موتور آسیب برساند. شما همچنین اطلاعات مشابهی را در دفترچه راهنمای مالک پیدا خواهید کرد که بیان می کند اگر خودرویی با گیربکس اتوماتیک دارید، سعی نکنید آن را بکسل کنید.

اگر شما نیز مانند ما از فهمیدن این اطلاعات شگفت زده شدید، در ادامه مطالبی آورده شده است که برای تان جالب خواهد بود.

مزایای بکسل ثابت

سیم بکسل ثابت به صورت یک طرفه و دو طرفه عرضه می شود و نوعی طناب فولادی است که از چند رشته مفتول ساخته شده است که دور یک هسته فولادی و یا الیافی تاب خورده است. هنگامی که باتری ماشین خوابیده است و یا موتور ماشین خراب شده یا تسمه تامیمینگ را پاره کرده است یا با سایر مشکلاتی از این دست مواجه است، ماشین روشن نمی شود و باید از سیم بکسل ثابت استفاده کرد. هنگام بکسل کردن ماشین ترمز دستی آزاد نگه داشته می شود و دنده خلاص می شود. باید بدانید که مزایای بکسل ثابت تنها برای ماشین های دنده دستی است و نباید از ان برای بکسل ماشین اتومات استفاده کرد. در ادامه با جزئیات بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

مضرات بکسل ماشین اتومات

چرا ماشین های گیربکس اتوماتیک را نمی توان بکسل کرد؟ در اکثر خودروهای با گیربکس دستی، به دلیل اینکه گیربکس آنها بطور مستقیم توسط روغن سیستم داخلی روانکاری می شود، روغن زیادی در همه قسمت های دنده ها و قطعات وجود دارد.

این روکش روغن صرف نظر از اینکه  گیربکس ها یا چرخ دنده ها در حال چرخش هستند یا نه، باقی می ماند. به این معنی که وقتی ماشین در حال بکسل یا هل دادن و غیره است، سیستم روغن کاری می شود. اما وقتی عملکرد داخلی یک وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک را در نظر بگیریم همه چیز به همین سادگی نیست.

اگر خودروی اتوماتیک در حال بکسل کردن باشد، چرخ‌های محرک روی زمین، شفت‌های داخل خودرو مانند سایر اجزای گیربکس می چرخند. اما با توجه به نحوه طراحی سیستم، هیچ گونه روغنکاری در گیربکس رخ نمی دهد.

به غیر از روغن باقی مانده، سیستم داخلی آن خشک می شود و قادر به جلوگیری از هر گونه سایش و آسیب ناشی از حرکت چرخ دنده ها یا گیربکس های بدون روغن نیست.

بنابراین، برای مقابله با این موضوع، شرکت‌های بکسل ماشین اطمینان حاصل می‌کنند که چرخ‌های محرک خودرو روی ماشین بوکسل کننده قرار می گیرد و چرخ ها روی زمین کشیده نمی شوند. برای مقابله بیشتر با این مشکل، برخی از ماشین های بوکسل دارای صفحه هایی هستند که زیر چرخ قرار می گیرند و از تماس چرخ های خودرو با زمین خودداری می کنند.

در صورتی که در یک منطقه پر گل و لای گیر کرده اید می توانید آموزش رانندگی در گل و لای را دنبال کنید.

اگر یدک کشی ماشین اتومات صورت بگیرد چه اتفاقی می افتد؟

درون مکانیسم های داخلی گیربکس خودروهای اتوماتیک، چیزی به نام ATF یا مایع گیربکس اتوماتیک وجود دارد .

از ATF برای روغن کاری چرخ دنده ها استفاده می شود و از آسیب دیدن سیستم در اثر اصطکاک و گرم شدن هنگام حرکت چرخ دنده ها جلوگیری می کند.

سیال داخلی تحت انتقال حرارت قرار می گیرد و برای کار با آن یک پمپ رادیاتور به علاوه با یک فن هماهنگ کار می کند تا از افزایش شدید دمای سیستم داخلی جلوگیری کند. اگر فن ها و پمپ به درستی کار نکنند، افزایش دما و (به طور موازی) کاهش ویسکوزیته روان کننده شروع به تأثیر بر چرخ دنده های داخل ماشین می کنند.

اگر از محدودیت های ذکر شده در دفترچه راهنمای مالک شما فراتر رود، این می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند و در نهایت عملکرد خودرو شما را مختل می کند.

به همین دلیل است که مکانیک‌ها و مهندسان توصیه می‌کنند هنگام یدک‌کشیدن چنین وسایل نقلیه‌ای، چرخ‌های محرک را در بالای زمین نگه دارید، زیرا اگر آنها درگیر نباشند، گیربکس اتوماتیک هنگام یدک‌کشیدن یا هل دادن، ایمن باقی می ماند.

اگر یدک کشی ماشین اتومات صورت بگیرد چه اتفاقی می افتد؟

آیا ماشین های اتوماتیک برای یدک کشی کاروان مناسب هستند؟

بله، وسایل نقلیه اتوماتیک می توانند کاروان ها را یدک بکشند، اما به طور قابل توجهی به مدل و ساخت وسیله نقلیه مورد استفاده بستگی دارد.

حتی گفته شده است که آنها ممکن است منفعت بیشتری نسبت به خودروهای دستی داشته باشند.

یکی از دلایل این امر به دلیل سنگین بودن گیربکس خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک نسبت به خودروهای دستی است.

در یدک کشی کاروان نسبتی وجود دارد که برای ارزیابی پایداری در نظر گرفته می شود که این مقایسه وزن خودرو و سپس وزن کاروان است.

در خودروهای اتوماتیک به دلیل وزن بیشتر حاصل گیربکس، نسبت بالاتری خواهیم داشت و به همراه آن پایداری بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.

دلیل دیگر این است که اتومبیل های اتوماتیک دارای سرعت های متعدد هستند، حتی بیش از ۷ یا ۸، که به سیستم اتومبیل اجازه می دهد تا تعویض دنده بهینه را انتخاب کند و در نتیجه تعادل خوبی پیدا کند.

در مقایسه با ماشین دستی، ماشین اتوماتیک نیازی به استفاده مداوم از کلاچ (سایش کمتر) ندارد و حرکات ظریف تر هستند.

همچنین به دلیل الگوهای مصرف کامپیوتری که ماشین اتوماتیک به کار گرفته است، در نهایت سوخت کمتری مصرف می کنید.

با تمام این اوصاف، کارشناسان بیان می‌کنند که نه تنها خودروی خودکار قابلیت یدک‌کشیدن کاروان را دارد، بلکه در واقع جایگزین راحت‌تری نسبت به دستی است.

نحوه بکسل خودرو اتوماتیک

اگر از هر متخصص یدک کش یا هر شرکت یدک کشی سوال کنید که ایمن ترین و احتمالا کارآمدترین راه بکسل کردن ماشین چیست، احتمالا می شنوید که آنها استفاده از کامیون یدک کش تخت را پیشنهاد می کنند. کامیون یدک کش کامپیونی است که دارای سیستمی است که اجازه نمی دهد چرخ های خودرو هنگام کشیده شدن بچرخند. بنابراین هیچ آسیبی به گیربکس وارد نمی شود.

اما اگر شرکت یدک کش این نوع کامیون را در اختیار نداشته باشد و فقط بتواند وسیله نقلیه را با قلاب بگیرد به طوری که چرخ های محرک روی زمین قرار گیرند ممکن است به گیربکس آسیب وارد شود.

همانطور که قبلا گفتیم ماشین های با گیربکس اتوماتیک تنها زمانی روغن کاری گیربکس را انجام می دهند که موتور خودرو روشن باشد.

اگر موتور خاموش باشد یا ماشین کار نکند، فشار هیدرولیک مورد نیاز برای روغن کاری سیستم وجود ندارد و حرکت چرخ‌های محرک، شفت‌ها و محورهای خودرو می‌تواند در نهایت آسیب ببیند.

در نتیجه باید سعی کنید که هر چهار چرخ از روی زمین فاصله داشته باشند.

برای جزئیات بیشتر می توانید آموزش تصویری نحوه صحیح بکسل ماشین دنده ای و اتوماتیک را دنبال کنید.

نحوه بکسل خودرو اتوماتیک

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب آیا بکسل ماشین اتوماتیک امکان پذیر است؟ امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما بیان کردیم که به دلیل نبودن روغن کافی روی سیستم ماشین هنگام بوکسل کردن ماشین اتومات چرخ ها روی زمین به حرکت در می آید و به ماشین شما آسیب وارد می شود. در صورتی که موردی وجود دارد که به آن اشاره نکردیم یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید