0

چین از ساخت مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان خبر داد

چین از ساخت مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان خبر داد
بازدید 183


طبق اخبار منتشر شده، دانشمندان موفق به ساخت اولین هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان شدند. گزارش کامل خبر را در مجله خبری آی تی و دیجیتال بخوانید.

مستر بلیط

طبق گزارش SCMP، دانشمندان موفق به آموزش دادن مدل‌ هوش مصنوعی‌ای با 174 تریلیون پارامتر شدند. این مدل لقب نخستین مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان را دریافت کرد. در ساختار مدل مذکور از جدیدترین ابرکامپیوتر‌‌ مجهز به تراشه‌های Sunway استفاده شد. دانشمندان و محققان چینی ادعا کردند که از این مدل هوش مصنوعی می‌توان در موارد مختلفی مانند وسایل نقلیه‌ی خودران و تحقیقات علمی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تشخیص سن کاربران توسط اینستاگرام از روی چهره با استفاده از ابزار هوش مصنوعی

ساخت هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان ، گامی نو برای چین!

وبسایت TomsHardware در این راستا گزارشی منتشر کرده که اطلاعاتی را از جزئیات و مشخصات هوش مصنوعی جدید فاش می‌کند. طبق این گزارش، در این مدل هوش مصنوعی از سیستم Sunway OceanLight استفاده شده است که به آن OceanLite نیز می‌گویند. عملکرد سیستم مورد استفاده، بر اساس 96 هزار گره پردازشی است و با تراشه‌های ترکیبی 390 هسته‌ای SW39010 Sunway تجهیز می‌شود که در مجموع حدود 40 میلیون هسته دارند.

هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان گامی نو برای چین!

اگر چه قبل تر آمار مربوط به عملکرد این ابر کامپیوتر در حالت FP64 رد شده بود؛ اما اکنون این ماشین به‌عنوان یکی از اولین ابرکامپیوتر‌های مقیاس اگزا در سراسر جهان معرفی می‌شود. دلیل رد شدن آمار عملکرد نیز به دلیل کاهش دقت محاسباتی توسط دانشمندان بود که این سیستم هنگام اجرای فرامین پردازشی برای دریافت جایزه‌ی گوردون‌بل انجام می‌داد. البته شایان ذکر است که جایزه‌ی گوردون‌بل به‌عنوان جایزه‌ی نوبل ابرکامپیوتر شناخته می‌شود و جایگاه ویژه‌ای دارد.

در مرکز ملی تحقیقات مهندسی و فناوری کامپیوترهای موازی (NRCPC)، تیم محققان چینی نامی بر روی مدل خود گذاشتند. آنها مدل هوش مصنوعی خود را bagualu — alchemist’s pot نامیدند. دلیل این نامگذاری مجهز شدن این مدل به حدود 174 تریلیون پارامتر است. گفتنی است که این تعداد پارامتر با تعداد سیناپس‌های مغز انسان برابر است. همچنین دانشمندان مدعی شدند که عملکرد واقعی OceanLight معادل 5.3 اگزافلاپس (ExaFLOPS) است؛ این در حالی‌ است که پیش تر قدرت عملکرد این سیستم 4.4 اگزافلاپس اعلام شده بود. تفاوت این دو آمار عملکرد، بار دیگر نشان داد که ارقام ارائه‌ شده‌ توسط NRCPC درباره‌ی قدرت این ابرکامپیوتر قابل اعتماد نیستند.

حتی در صورتی که قدرت OceanLight کمتر از آنچه توسط NRCPC اعلام شده بود، باشد، باز هم ساخت مدل هوش مصنوعی با تعداد 174 تریلیون پارامتر کار بسیار شگفت آوری به حساب می‌آید. دانشمندان NRCPC در مصاحبه با South China Morning Post اعلام کردند که لازم است برای دستیابی به عملکرد متناسب با مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان ، بهینه‌سازی‌های درون‌گره‌ای مخصوصی روی سخت‌افزار انجام گیرد و از استراتژی‌های موازی ترکیبی در مقیاسی بی‌سابقه نیز استفاده شود.

با نظر بر آنکه OceanLight مجهز به 96 هزار گره پردازشی و چیزی حدود 40 میلیون موتور پردازشی است، بهینه‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار برای چنین سیستمی کار آسانی نخواهد بود.

اخبار ساخت مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان، چند هفته بعد از رونمایی رسمی اولین ابرکامپیوتر‌ جهان با سطح عملکرد 1.102 اگزافلاپس در حالت FP64 در بنچمارک Linpack توسط آزمایشگاه ملی Oak Ridge، منتشر شد. گفتنی است که NRCPC نتایج عملکرد OceanLight را هنوز به‌ طور رسمی در فهرست 500 ابرکامپیوتر برتر جهان انتشار نداده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان توسط دانشمندان چینی چیست؟ نظراتتان در این باره را با مجله خبری آی تی و دیجیتال  و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: TomsHardware

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید