0

ماجرای صفحه سه نوجوان اینستاگرامی ؛ چه کسی از آنها سوءاستفاده می‌کرد؟

ماجرای صفحه سه نوجوان اینستاگرامی ؛ چه کسی از آنها سوءاستفاده می‌کرد؟
بازدید 166


در روزهای گذشته محتواهای صفحه‌ی سه نوجوان اینستاگرامی بازخوردهای منفی بسیاری به دنبال داشت و سبب شد دوباره بحث کودکان کار مجازی داغ شود.

مستر بلیط

با انتشار ویدیوهای سه نوجوان اینستاگرامی، بحث بر سر موضوع بهره‌کشی از کودکان نابالغ در رسانه بالا گرفت. تقریبا چهار سال است که اصطلاح «کودکان کار مجازی» بین اهالی رسانه استفاده می‌شود. این اصطلاح برای بررسی آسیب‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به کار می‌رود و قصد افشای دست‌های پشت پرده‌ی عکس‌ها و ویدیوهای جذاب و رنگی نوجوانان خوش‌پوش مجازی را دارد. به نظر کارشناسان رسانه‌های اجتماعی، کار اجباری و حتی بهره‌کشی، شیرازه و حقیقت این دست محتواها است.

از زندگی سه نوجوان اینستاگرامی چه می‌دانیم؟

معاونت فرهنگی اجتماعی پلیس فتا، سرهنگ «رامین پاشایی» در مصاحبه با برنامه‌ی «استودیو هشت» شبکه نمایش از ورود پلیس فتا به این نوع پرونده‌ها خبر داد و گفت: ما به سراغ این مورد رفته‌ایم و در حال پیگیری یرونده هستیم. پلیس فتا سعی می‌کند ابتدا با احضار والدین و توجیه آن‌ها پرونده را پیش ببرد. زیرا ما درباره‌ی کودکان و نوجوانانی صحبت می‌کنیم که شرایط تفکر کافی برای عمل‌هایی که مرتکب می‌شوند را ندارند و اغلب آنها قربانیان امیال و خواسته‌های والدینشان هستند و بیشتر نقش بازیگری در این صفحه‌ها دارند.

سرهنگ پاشایی در طی مصاحبه، به احضار و تفهیم اتهام دو نوجوان دختر این صفحه اشاره کرد و گقت: درباره پرونده سه نوجوان اینستاگرامی بنده به طور قاطع اعلام می‌کنم افراد دیگری پشت صحنه هستند. همان‌طور که اشاره کردم، به دلیل ارتباط  این پرونده با کودکان و نوجوانان، نگاه پلیس فتا نگاهی ارشادی است. اما متأسفانه این افراد مرتکب تولید محتوای خارج از عرف و هنجار شده‌اند که نگرانی والدین و خانواده‌ها را در پی دارد. لذا حتما برخورد و پیگیری لازم در مورد این صفحات مجازی انجام می‌شود.

سرهنگ پاشایی با اشاره به پیگیری مصداقی این پرونده و پشت صحنه آن افزود: پای شخص دیگری از بستگان سه نوجوان اینستاگرامی نیز در تولید محتوای این صفحه در میان است. زیرا عکس‌های انتشار یافته از حواشی فیلم‌برداری کلیپ‌های این سه نوجوان گواه آن است که تولید و پخش این ویدیوها کار یک نفر نیست.

هدف بهتره کشی از کودکان نابالغ چیست؟

متاسفانه در بسیاری از موارد والدین، کودکان نابالغ را مجبور به نمایش و رفتاری می‌کنند که بیشتر در شبکه اجتماعی دیده شوند. گرچه بازیگران این ایده‌ها کودکان هستند، اما سود آن در جیب افراد سودجو و منفعت طلبی می‌رود که هیچ گونه اهمیتی به آینده‌ی کودکان‌شان نمی‌دهند.

این محتواهای منتشر شده موضوعاتی از قبیل رقصیدن دختران خردسال، انجام ورزش‌های سخت توسط پسر خردسال، نمایش ادای مردان دارای چند همسر و … را در برمی‌گیرد.

صفحه‌ی سه نوجوان اینستاگرامی بیش از ۴۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد که بیشتر آنها در بازخوردها و کامنت این محتواها، برای والدین این نوجوانان اظهار تاسف می‌کنند و هدفشان از این دنبال کردن، کنجکاوی برای سرنوشت غم‌انگیز این نوجوانان است.

ماجرای صفحه سه نوجوان اینستاگرامی ؛ چه کسی از آنها سوءاستفاده می‌کرد؟

هرچند صفحه «ه.ف» این روزها واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، اما دوباره بهانه‌ای شد تا به موضوع مهم «کودکان کار مجازی» پرداخته شود. طبق بندهای دقیق و شفاف قانون حمایت از اطفال و نوجوان مصوبه ۲۳/۲/۹۹، تولید این دست محتوا جرم محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد سه نوجوان اینستاگرامی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال و سایر کاربران در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید