0

سیلیکون ولی ایرانی به زودی راه‌اندازی می‌شود!

سیلیکون ولی ایرانی به زودی راه‌اندازی می‌شود!
بازدید 148


طبق اعلام «علی خیرالدین»، معاون فناوری وزارت علوم، سیلیکون ولی ایرانی در اطراف دانشگاه شریف در ایران به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

به اعتقاد «علی خیرالدین»، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، سیلیکون‌ولی یک نمونه موفق از اقتصاد دانش‌بنیان است. در همین راستا خیرالدین خبر از راه‌اندازی سیلیکون ولی ایرانی در اطراف دانشگاه شریف و تهران داده است.

لازم به ذکر است مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً گزارش ارزیابی خود از عملکرد 10 ساله قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را منتشر و تعداد کل شاغلان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت تجمیعی را معادل 220 هزار نفر در سال 1400 اعلام کرد. با توجه این رقم متوجه می‌شویم که با هدف 400 هزار شغلی که معاون وزیر علوم اعلام کرده، تفاوت بسیاری وجود دارد.

این مرکز افزون بر این اشاره‌ای به میزان فعالیت و درآمد پارک‌ها داشته و روند رشد و بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور مستقر در پارک‌ها را کند دانسته است. بنابراین احتمالاً ظرفیت زیست‌بوم نوآوری کشور از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بازیگران کلیدی این عرصه در آینده با چالش جدی روبرو خواهد بود و این ظرفیت در خطر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: مهمترین و جدیدترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

احداث سیلیکون ولی ایرانی در نواحی دانشگاه شریف و تهران

خیرالدین ضمن اشاره با ساخت سیلیکون ولی ایرانی در نواحی دانشگاه شریف و تهران گفت:

«من در سال 2014 برای فرصت‌ مطالعاتی به دانشگاه استنفورد رفتم و سیلیکون ولی را از نزدیک دیده و در یک ماه از کل مجموعه آن‌ها بازدید کرده‌ام. در کشور ما نمونه آن در اطراف دانشگاه شریف در‌حال‌ شکل‌گیری بوده که همان ناحیه نوآوری شریف است. نمونه دیگر نواحی اطراف دانشگاه تهران وجود دارد».

سیلیکون ولی ایرانی
علی خیرالدین

او در گفت‌وگویی ضمن تأکید بر اهمیت «پارک‌های علم و فناوری» در آینده ایران، گفت: «پارک‌های دانشگاهی ما در کنار پارک‌های استانی و پارک‌های دستگاهی در چند سال اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند و باید بیشتر مورد حمایت‌های قانونی، مالی و زیرساختی قرار بگیرند».

البته مقایسه ناحیه نوآوری شریف با سیلیکون ولی امر جدیدی نیست. پیش‌تر «سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری سابق ریاست جمهوری نیز بارها از توانایی ناحیه نوآوری دانشگاه شریف برای تبدیل به نوعی سیلیکون ولی ایرانی صحبت کرده بود.

سیلیکون ولی ایرانی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه سخنان خود بر عدم سرمایه‌گذاری در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری تاکید داشت و نسبت به کمتر بودن بودجه کل پارک‌های علم و فناوری کشور از نصف بودجه دانشگاه تهران انتقاد کرد:

«بودجه کل پارک‌های علم و فناوری حدود 670 میلیارد تومان بوده، در‌حالی‌که کل بودجه دانشگاه تهران 1200 میلیارد تومان است. همچنین بودجه معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف که قرار است از کل پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه و مراکز رشد در حوزه توسعه فناوری، نوآوری و ترویج کارآفرینی حمایت کند، حدود 50 میلیارد تومان است!»

وی با بیان این آمار، ضرورت توجه بیشتر به پارک‌های علم و فناوری و سایر مراکز فناوری را هدف گرفت و اعلام کرد: «برترین عملکردها در شاخص‌های جهانی در حوزه نوآوری مربوط به کشورهایی است که سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری انجام داده‌اند. اگر کشور عزیز ما می‌خواهد که در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شاهد تحول و افق‌گشایی باشد، باید اهتمام ویژه‌ای به حمایت از این حوزه صورت گیرد».

سیلیکون ولی ایرانی

براساس اظهارات او به‌طور کلی در کشور 400 هزار شغل دانش‌بنیان ایجاد شده که بیش از 110 هزار شغل مربوط به پارک‌های علم و فناوری کشور بوده است: «خوشبختانه طی یک سال اخیر بیش از 41 هزار شغل دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد کرده‌ایم».

علی خیرالدین در پایان به پرسشی مربوط به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور چنین پاسخ داد: «در مرحله اول این است که به‌راحتی به آن‌ها مجوز نمی‌دهیم؛ استانداردهای ما بسیار پیچیده و بعضاً قدیمی است و به درد محصولات جدید و نوآورانه نمی‌خورد. به‌علاوه، شرکت‌های ما فضای استقرار، تولید و نقدینگی ندارند».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره احداث سیلیکون ولی ایرانی در نزدیکی دانشگاه شریف و تهران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید