0

رصد وضعیت انتشار متان در سطح جهان ؛ ماهواره‌های سازمان ملل کار خود را آغاز کردند

رصد وضعیت انتشار متان در سطح جهان ؛ ماهواره‌های سازمان ملل کار خود را آغاز کردند
بازدید 111


این روزها که انتشار متان در سطح جهان یکی از دغدغه‌های بزرگ دولت‌های مختلف شده است، سازمان ملل فناوری جدیدی را برای حل این مشکل طراحی کرده است.

به تازگی سازمان ملل متحد طی گزارشی ادعا کرده است که از طریق ماهواره‌ها می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان کمک کند. در پی این ادعا، سازمان مذکور از یک سیستم هشدار گاز متان با عنوان MARS رونمایی کرده است که همان طور که از نام آن پیداست، به کشورها و شرکت‌ها درباره انتشار گسترده گاز متان هشدار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خبر جنجالی ناسا درباره انتشار گاز متان در آسمان ایران [+ ویدیو]

رصد وضعیت انتشار متان در سطح جهان

ظاهرا فناوری سازمان ملل، از داده‌های جمع آوری شده در نقشه‌های ماهواره‌ای برای شناسایی منابع استفاده کرده و به این صورت اطلاع رسانی به نهادهای مربوطه در زمان مناسب انجام می‌گیرد. بنابراین فناوری و سیستم جدید سازمان ملل متحد می‌تواند کمک شایانی به کاهش پیشروی این گاز مضر و پاکسازی هوا بکند.

طبق گزارش‌ها، برنامه اولیه MARS بر روی منابع انرژی بسیار بزرگ متمرکز خواهد بود. البته این برنامه به تدریج گسترش یافته و منابع کوچک‌تر به همراه هشدارهای مختلف از سوی حیوانات، زغال سنگ، برنج و زباله‌ها را در برمی‌گیرد.

سازمان‌های درگیر در این برنامه مانند آژانس بین المللی انرژی و ائتلاف آب و هوای پاک سازمان ملل، در اجرای این فرآیند کمک و مشاوره‌های لازم را ارائه خواهند داد. همچنین اطلاعات دریافتی توسط فناوری تولید شده، محرمانه باقی نخواهد ماند. زیرا سازمان ملل، داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها را بین 45 تا 75 روز پس از شناسایی، به صورت عمومی اعلام خواهد کرد.

انتشار متان در سطح جهان

بودجه اولیه این سیستم توسط دولت ایالات متحده، کمیسیون اروپا، صندوق زمین بزوس و مرکز جهانی متان (GMH) تامین خواهد شد. همان طور که می‌دانید، دو سازمان بزوس و GMH تا به امروز از هر گونه تلاشی در زمینه شناسایی و مقابله با انتشار متان کشاورزی حمایت کرده‌اند.

طبق ادعای سازمان ملل، این اولین سیستمی است که در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. از نظر تئوری سیستم طراحی شده، منجر به کاهش سریع‌تر و هدفمندتر انتشار گاز متان می‌شود که این مسئله در سال‌های آینده بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

به طور کلی می‌توان گفت که استفاده هدفمند و موثر از فناوری MARS می‌تواند به بازگشت محیط زیست به مسیر اصلی‌اش کمک کند، چرا که گاز متان آزاد شده توسط انسان‌ها، سهم عمده‌ای (حدود 25 درصد به گفته سازمان ملل) در تغییرات آب و هوایی داشته و متاسفانه به سرعت از جو خارج می‌شود.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که فناوری MARS تنها در صورت همکاری و همبستگی دولت‌ها با کسب و کارها موثر و کارآمد خواهد بود. به این دلیل که نادیده گرفتن هشدارها توسط عوامل اجرایی، این فرآیند را بی‌فایده خواهد کرد. به عنوان مثال، ممکن است یک شرکت نفتی تمایلی به خرج کردن پول لازم برای تعمیر دستگاه‌های خود را نداشته باشد. در این صورت سازمان ملل با استفاده از این سیستم تنها می‌تواند به مشکل موجود اشاره کند، اما نمی‌تواند اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران مجله خبری آی تی و دیجیتال درباره انتشار متان در سطح جهان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید و اخبار را با ما دنبال کنید.

منبع: engadget

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید