0

راهنما: سنسور باران خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

راهنما: سنسور باران خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
بازدید 91

[ad_1]

شرکت های خودروسازی روش های مختلفی را برای هوشمند سازی سیستم برف پاک کن خودرو آزمایش کرده اند. یکی از این روش ها، استفاده از سنسور باران 🌧️ است. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به سوال سنسور باران خودرو چیست و چگونه کار میکند؟ پاسخ می دهیم و این سیستم را بررسی می کنیم.

سنسور باران چیست؟

?How Does a Windshield Rain Sensor Work

تمیز بودن شیشه جلو در هنگام رانندگی برای حفظ ایمنی خود و همچنین سایر افراد یا وسایل نقلیه اطرافتان بسیار اهمیت دارد. سطح دید هنگام بارندگی تا حد زیادی کاهش می یابد. برف پاک کن ها باید فورا روشن شوند تا شیشه جلو پاک شود. این حرکت ممکن است حواس شما را پرت کند یا سرعت عملکرد برف پاک کن برای پاک کردن شیشه مناسب نباشد. سنسور باران به شما کمک می کند تا کنترل بهتری بر رانندگی داشته باشید و نیازی نباشد در زمان بارش باران یا خیش شدن شیشه برف پاک کن را فعال کنید. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال نحوه کار حسگر باران ماشین را توضیح می دهیم.

سنسور باران خودرو چیست؟

سنسور باران وجود آب روی شیشه جلوی خودرو را تشخیص می‌دهد. همین امر موجب می‌شود تا برف پاک کن فعال شود. یعنی نیازی نیست برای استفاده از برف پاک کن خودتان دکمه‌ای را بزنید. بلکه با فعال بودن سنسور باران خودرو، برف پاک کن با خیس شدن شیشه خود به خود فعال می شود و شیشه را تمیز می کند.

ماژول سنسور باران در پشت آینه عقب نصب شده است و با شیشه جلو تماس دارد. معمولا قسمتی از شیشه جلو برای پنهان کردن سنسور سیاه شده است اما یک یا چند درگاه کوچک وجود دارد که پوشانده نشده است. همین بخش هم باعث می شود تا سنسور بتواند باران را تشخیص دهد.

اکثر حسگرهای باران از یک نور مادون قرمز استفاده می کنند که با زاویه ۴۵ درجه از داخل خودرو به شیشه جلو تابیده می شود. وقتی شیشه خیس شود باعث پراکندگی نور می‌شود و مقدار کمتری از آن نور را به سنسور بازتاب می‌کند. میزان نوری که باید به سنسور بتابد، در نرم افزار داخلی خودرو مشخص شده است. وقتی این مقدار کاهش می‌یابد، سنسور متوجه خیس شدن شیشه می‌شود. در نتیجه، برف پاک کن را فعال می‌کند و شیشه را تمیز می‌کند.

سنسور باران خودرو

این نرم افزار سرعت برف پاک کن ها را بسته به میزان تجمع رطوبت مشخص می‌کند. حسگر سیستم سرعت را هر چند وقت یکبار که لازم باشد، تنظیم می کند تا با میزان تجمع رطوبت مطابقت داشته باشد.

انواع دیگری هم وجود دارد. یک مدل ظرفیت بین دو صفحه فلزی را اندازه گیری می‌کند. وجود قطرات آب در نزدیکی صفحات باعث تغییر در ظرفیت خازن می شود. در نتیجه سنسور فعال می‌شود.

نوع دیگری از سنسور باران از یک عنصر ارتعاشی پیزوالکتریک استفاده می‌کند که به فرکانس‌های تولید شده توسط قطرات باران که به شیشه جلو برخورد می‌کند، واکنش نشان می دهد.

بخش های مختلف سنسور باران پژو پارس ، x33 ، تارا ، زانتیا ، مگان ، کوییک ، اسپورتیج و..

سنسور باران خودرو چیست

سنسور از بخش های مختلفی تشکیل میشود که در این جا به آنان اشاره می کنیم.

سنسور دارای ماشین حسابی است که سیستم پاک کردن را مدیریت می کند. این بخش است که سرعت پاک کردن را با تراکم باران تطبیق می دهد و سایر عملکردهای کمکی مانند بستن دهانه ها یا روشنایی را هم کنترل می کند. سنسور با توجه به شدت باران، سیگنال الکتریکی متغیری را به کامپیوتر ماشین ارسال می کند. سپس سرعت پاک کردن را تنظیم می کند.

دو دیود در آن وجود دارد که یکی اشعه مادون قرمز را ارسال می کند و دیگری بازتاب آن را دریافت می کند. این سنسور به نور حساس است. اگر در بازتاب این نور اختلال ایجاد شود، برف پاک کن ها فعال می شوند. چشم انسان نمی تواند این نور را مشاهده کند پس حواس شما پرت نخواهد شد.

مزایای سنسور باران چیست؟

سنسور باران خودرو

این قابلیت مزایای مختلفی دارد و می تواند از چند جهت به راننده کمک کند:

  • خودکار بودن عملکرد برف پاک کن
  • تطبیق سرعت پاک کردن با شرایط جوی
  • امکان تمرکز کامل راننده بر رانندگی و افزایش ایمنی

اگر می خواهید بدانید اورهال کردن ماشین به چه معنا است، مطلب بررسی: اورهال ماشین چیست؟ را مطالعه کنید.

نصب و تعویض سنسور باران

امکان نصب و فعال سازی سنسور باران روی خودروهای مختلف وجود دارد اما این در صورتی است که ماشین شما امکانات نرم افزاری لازم را داشته باشد. در واقع، نمی توان روی همه خودروها سنسور باران نصب کرد. اگر خودروی شما سنسور ندارد، ابتدا آن را نزد متخصص ببرید تا چک کند امکان نصب این دستگاه وجود دارد یا خیر.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال نحوه کار سنسور باران خودرو را آموزش دادیم. آیا خودروی شما هم این سنسور را دارد؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید