0

دلیل انقراض دایناسورها سونامی به ارتفاع 4.5 کیلومتر بوده است!

دلیل انقراض دایناسورها سونامی به ارتفاع 4.5 کیلومتر بوده است!
بازدید 197


محققان دلیل انقراض دایناسورها را کشف کردند. به گفته آنها دلیل اصلی این انقراض سونامی به طول 4.5 کیلومتر بود که انرژی آزاد شده از آن را 30 هزار بار بزرگتر از زمین لرزه اقیانوس هند در سال 2004 برآورد کرده‌اند.

زمین لرزه اقیانوس هند که سومین زمین لرزه قدرتمند کل تاریخ بشریت به شمار می‌رود، در 26 دسامبر 2004 برابر با 6 دی ماه 1383 رخ داد که خسارات جانی و مالی بسیاری را به همراه داشت. این زمین لرزه با 9.1 ریشتر در عمق 30 کیلومتری زمین و در فاصله 160 کیلومتری شمال غرب سواحل سوماترای اندونزی رخ داد و به مدت 8 تا 10 دقیقه مناطق اطراف را لرزاند.

آرون گروپس

بیشتر بخوانید: اسرار پیدایش زمین با مطالعه‌ی شهاب سنگ مریخی کهن‌سال فاش شد!

دلیل انقراض دایناسورها

محققان در پژوهش‌های اخیر خود دریافتند که 66 میلیون سال قبل سیارکی به زمین برخورد که به احتمال زیاد باعث ایجاد سونامی با طول 4.5 کیلومتر شده که در نهایت به انقراض دایناسورها انجامید.

پژوهشگران بیش از 100 منطقه در سراسر جهان را مورد بررسی قرار دادند و با ایجاد مدل‌های دیجیتالی از بزرگی این سونامی، میزان ارتفاع آب را که حاصل برخورد سیارک در خلیج مکزیک بوده را تخمین زدند.

دلیل انقراض دایناسورها

مالی رنج محقق ارشد این پژوهش در این رابطه می‌گوید: «این سونامی چنان قوی بوده که رسوبات کف اقیانوس را تا نصف کره زمین جابه‌جا کرده و فرسایش داده است.»

در این تحقیقات مشخص شد که اندازه سیارکی که دلیل انقراض دایناسورها  شده 14 کیلومتر بود و با سرعتی بالغ بر 43.500 کیلومتر به زمین برخورد کرده که باعث نابودی سه چهارم همه گیاهان و حیوانات و بسیاری از گونه‌های زیستی شده است.

به گفته محققان انرژی اولیه‌ای که این سونامی از خود آزاد کرده 30 هزار بار بزرگتر از انرژی‌ای زلزله‌ای است که در سال 2004 در اقیانوس هند رخ داد و باعث مرگ بیش از 230 هزار نفر شد. همچنین در این پژوهش مشخص شد که پس از برخورد سیارک با زمین، دهانه‌ای به عرض 100 کیلومتر ایجاد کرده و ابر غلیظی از گرد و غبار و دوده را به وجود آورده که تا جو هم فرستاده شده است.

تنها دو دقیقه و نیم پس از برخورد طول کشیده که پرده‌ای از مواد خروجی باعث ایجاد دیوار آبی شده و موجی به طول 4.5 کیلومتر به وجود آورده که خیلی زود هم ارتفاع آن کم شد. بر اساس این تحقیقات که نتایج آن در مجله AGU Advances منتشر شده، ده دقیقه پس از برخورد موج 1.5 کیلومتری سونامی 220 کیلومتر از محل خود فاصله گرفته که پس از گذشت یک ساعت به طور کامل خلیج مکزیک را ترک کرده و به آتلانتیک شمالی رسیده است. چه سرعت شگفت انگیزی !

24 ساعت بعد از برخورد، این سونامی وحشتناک و غول‌آسا اکثر بخش‌های اقیانوس آرام و اطلس را طی کرده و از هر دو طرف وارد اقیانوس هند می‌شود. به گفته پژوهشگران 48 ساعت طول کشید تا موج‌ها به اکثر خطوط سواحل جهان می‌رسد که به احتمال زیاد سرعت حرکت آب از 0.6 کیلومتر بر ساعت فراتر رفته و به این ترتیب باعث جابجایی رسوبات کف دریا می‌شود. به نظر می‌رسد این سرعت بالا در بعضی نقاط رخ داده و در دیگر نقاط با سرعت کمتری حرکت می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره دلیل انقراض دایناسورها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید