0

خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا

خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا
بازدید 273


رئیس جمهور رسما دستور خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا را صادر کرده است. این وعده‌ای است که سال‌ها است مطرح می‌شود و باید دید آیا بالخره عملی خواهد شد.

رئیس‌جمهور دستور خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا را صادر کرده است. این وعده سال‌هاست که مطرح می‌شود. آیا این با امکان عملی شدن آن وجود دارد؟

مستر بلیط

با توجه به تداوم زیان‌دهی سایپا و ایران خودرو، عملکرد ضعیف این دو شرکت در تولید و عرضه خودرو و البته بسیاری مشکلات و نقایص دیگر این دو شرکت سبب شده تا بحث خصوصی شدن سایپا و ایران خودرو مطرح شود.

بیشتر بخوانید: بررسی هیوندای النترا 2020 ؛ با این خودرو جمع و جور و رقبایش بهت آشنا شود!

خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا

سال گذشته رئیس جمهور در بازدیدی که از ایران خودرو داشت، هشت دستور اصلی را به خودروسازان ابلاغ کرد و یکی از آن‌ها، خصوصی سازی سایپا و ایران خودرو بود. اما این بخش هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

حال و بعد از گذشت حدود 4 ماه از آن زمان،‌سخنگوی دولت در گفتگویی تلویزیونی مدعی شده که مشکل اصلی صنعت خودروی ایران،‌ دولتی بودن آن است و رئیس جمهور با هدف حل ریشه‌ای این معضل؛ دستور خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا را صادر کرده است. در این باره یکی از کارشناسان صنعت خودرو گفته:

خصوصی‌سازی این دو خودروساز مشروط بر کناره‌گیری دولت از این صنعت است. اقدامات دولت بود که صنعت خودروسازی کشور را به این وضعیت کشاند.

او می‌افزاید:

بخش خصوصی توانایی ورود به این صنعت را دارد. با خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا در این صنعت تحولات مثبتی ایجاد می‌شود. اما اگر اقدامات بخش خصوصی نیز به عملکرد کنونی محدود شود، تحولی ایجاد نمی‌شود. مگر اینکه تعاملات خودرویی با کشورهای دیگر برقرار شود. در این صورت سرمایه‌گذار و متخصص این حوزه به کشور می‌آیند و اقدامات مثبتی انجام می‌دهند.

خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا

این کارشناس درباره موانعی که بر سر راه خصوصی شدن ایران خودرو و سایپا بر سر راه است گفته:

اصلی‌ترین مشکل علاقه دولت به تصدی‌گری و حضور در همه حوزه‌ها است. سرمایه‌گذاری نیاز به امنیت دارد. اما با اقدامات و دخالت‌های دولت، میل به سرمایه‌گذاری نیز کاهش یافته است.

شهریاری معتقد است:

در ساختار حکومت در حوزه اقتصاد باید تغییراتی ایجاد شود تا شرایط موجود ادامه‌دار نباشد و نتیجه مثبت بدهد.

سال گذشته وزیر صمت وعده واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را داد اما رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد همه این سهام وثیقه است و امکان واگذاری آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید