0

بررسی: اورهال ماشین چیست؟ – مجله خبری آی تی و دیجیتال

مجله خبری آی تی و دیجیتال"> بررسی: اورهال ماشین چیست؟
بازدید 121
مجله خبری آی تی و دیجیتال " target="_blank" title="اشتراک در تلگرام" rel="nofollow" class="social telegram"> تلگرام


منظور از اورهال ماشین، 🚗 انجام بازسازی خودرو است. وقتی شما یک خودروی قدیمی را بازسازی کنید و آن را تبدیل به یک ماشین نو کنید، در واقع، اورهال انجام داده اید. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به بررسی: اورهال ماشین چیست؟ می پردازیم.

ماشین اورهال شده یعنی چه؟

?What Is a Car Overhaul and When to Do It

با انجام یک سری از کارها و تعمیرات می توانید یک خودروی قدیمی را نو کنید. برای اورهال کردن ابتدا باید ببینید که انجام این کار ارزشش را دارد یا خیر. زیرا ممکن است نیاز باشد هزینه زیادی را خرج تعمیر و بازسازی خودروی قدیمی بدهید. در این پست از مجله خبری آی تی و دیجیتال به بررسی ماشین اورهال شده می پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه انجام اورهال کلی خودرو: بخش اول

اگر می خواهید ماشین را به صورت کلی اورهال کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • صافکاری و نقاشی کردن

ابتدا باید هر گونه نقص در بدنه تعمیر شود. تمامی خط و خش‌ها، فرورفتگی‌های بزرگ و کوچک، زدگی ها و… باید تعمیر شود. در نهایت، خودرو رنگ شود. رسیدگی به ظاهر خودرو در اورهال کلی بسیار مهم است زیرا قرار است ماشین خود را نو کنید.

  • تعمیرات موتور

حال باید موتور از هر جهت بررسی شود. در ادامه بیشتر درباره اورهال موتور توضیح می دهیم.

  • تعمیر جلوبندی و زیربندی

جلوبندی و زیربندی شامل تعمیر بوش‌ها، قرقری فرمان، فنر، کمک فنر، میل موجگیر، سیستم چرخ ها، اکسل و… می شود. تمامی موارد ابتدا بررسی می شوند. سپس در صورت نیاز تراشکاری انجام می شود. اگر نیاز به تعویض باشد، قطعه باید عوض شود.

  • تعمیرات برقی و بررسی باطری

در این مرحله باید دینام خودرو، تسمه دینام، برف پاک کن، موتور برف پاک کن، چراغ خودرو، باتری، دزدگیر، وایر و شمع ها بررسی شود. در صورتی که این قطعات تعمیر میشوند، تعمیرات لازم اجرا خواهد شد. اگر نه باید تعویض شوند.

در صورت وجود مشکل و استارت نخوردن ماشین، مطلب بررسی علت و مهم ترین دلایل استارت نخوردن ماشین را مطالعه کنید.

نحوه انجام اورهال کلی خودرو: بخش دوم

ماشین اورهال شده

  • تعمیر صندلی و اگزوز

حال باید صندلی ها را عوض کنید. اگر می توان صندلی ها را با روکش کردن و… تعمیر کرد، نیازی به تعویض نیست. در غیر این صورت باید انتخاب کنید که چه نوع صندلی می خواهید و با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید. حتی برای انتخاب روکش نیز هزینه های مختلفی می توانید بکنید. زیرا برخی از روکش ها جنس بهتری دارند در نتیجه گرانتر هستند.

اگزوز ماشین نیز در این مرحله بررسی می شود و در صورت نیاز باید تعمیر شود.

  • صداگیری قطعات خودرو

حتما شما هم با این مشکل رو به رو شده اید که در حین رانندگی صدایی از بخش های مختلف خودرو بلند شود. این صدا می تواند رانندگی به ویژه در مسافت طولانی را مختل کند و آرامش شما را به هم بریزد. صدا دادن قطعات می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا نصب غیراصولی آن ها موجب می شود تا با برخورد شدید به دست اندازها سر و صدا ایجاد شود. صداگیری در بخش های مختلف انجام می شود. سقف، رودری، داشبورد، طاقچه و… . همگی باید بررسی شوند. در واقع، صداگیری خود نیز می تواند تعمیری مهم و اساسی باشد زیرا وقتی قطعه ای درست نصب نشده باشد، عملکرد صحیح هم نخواهد داشت. از طرفی هم ممکن است صدا دادن یک بخش نشانه ضربه خوردن و خراب شدن آن باشد.

  • فیس لیفت خودرو

منظور از فیس لیفت تغییرات در طراحی، ویژگی های داخلی خودرو یا ارتقا فنی آن است. شما با تغییر چراغ ها، سپر و دیگر بخش های ظاهری خودرو می توانید تغییری در ظاهر آن ایجاد کنید. حتی می توان با عوض کردن همین قطعات شکل و فرم خودرو را به روزتر کرد.

اورهال موتور ماشین

اورهال موتور خودرو معمولا زمانی انجام می شود که مشکلات جدی در خودرو و موتور آن وجود داشته باشد. در حین تعمیرات اساسی، مکانیک شما موتور را جدا می کند و سپس وضعیت اجزای داخلی را ارزیابی می کند تا منبع ایرادات را شناسایی کرده و آنها را برطرف کند. قطعات داخلی مانند رینگ‌های پیستون، یاتاقان‌ها، واشرها و میل بادامک ممکن است در طول اورهال تعویض شوند، اگرچه این موارد بستگی به وضعیت آن‌ها و منبع مشکل دارد.

مکانیک همچنین سطوح موتور و قطعات آن را تمیز می کند تا رسوبات کربنی را که باعث کاهش عملکرد می شود، از بین ببرد. در نهایت، مکانیک سطوح داخلی سیلندرهای موتور را بازسازی می‌کند. در ادامه به مشکلاتی اشاره می کنیم که در این حین ممکن است نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشند:

  • کاهش عملکرد موتور
  • ترک خوردگی، نشتی، یا شکستگی قطعات موتور
  • کاهش سطح روغن موتور حتی در صورت عدم شناسایی نشتی
  • گرم شدن بیش از حد و مکرر موتور

اگر خودروی شما در هوای سرد روشن نمی شود، مطلب بررسی علت و ۶ روش حل مشکل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و سرما را مطالعه کنید.

انواع اورهال پراید، بنز و…

اورهال کردن موتور خودرو

دو نوع اورهال موتور وجود دارد:

اورهال نصفه زمانی انجام می شود که نیازی نیست کل موتور خودرو از آن خارج شود. بخش بالایی موتور باز می شود و قطعات لازم تعویض و بررسی می شوند. قطعات متداول جایگزین شده در طول این نوع اورهال شامل سر سیلندر و واشر سر، سوپاپ ها، مهر و موم سوپاپ، پیچ های سیلندر و بازوی راکر می‌شود.

  • اورهال کامل موتور

این نوع اورهال زمانی انجام می شود که موتور خودرو را باید کامل از آن جدا کرد. این فرآیند به زمان و کار بیشتری برای تکمیل نیاز دارد، به همین دلیل است که هزینه آن بیشتر از اورهال نوع اول است. قطعات متداول تعویض شده در طول اورهال کامل شامل میل لنگ، رینگ‌ها و میله‌های پیستون، بلوک موتور، یاتاقان‌ها، مجموعه تسمه تایم/زنجیره و سایر قطعات ضروری می شود.

اگر فکر می کنید سنسور اکسیژن خودروی شما خراب شده است، مطلب بررسی علت خرابی سنسور اکسیژن را مطالعه کنید.

چه زمانی باید اورهال موتور ماشین را انجام داد؟ بخش اول

اورهال کردن موتور خودرو

برخی از مشکلات موتور ساده هستند و نیازی نیست برای برطرف کردن آن ها اورهال انجام دهید. تعمیرات اساسی موتور در خودروهای قدیمی تر، به خصوص خودروهای بالای ۱۰ سال یا زمانی که خودرو مسافت پیموده شده زیادی را طی کرده است، بیشتر مورد نیاز است. در صورتی که موارد زیر را در خودروی خود مشاهده کردید، باید موتور را تعمیر کنید تا با مشکلات جدی تر مواجه نشوید و در جاده نمانید:

  • دود اگزوز سفید

دود سفید اگزوز به این معنی است که روغن موتور وارد سیلندر شده و همراه با مخلوط هوا و سوخت در هنگام احتراق می سوزد. این مشکل می تواند نشان دهنده فرسودگی یا شکستگی رینگ های پیستون باشد. با این حال، این دود را با دود سفیدی که در هنگام راه اندازی اولیه در اوایل صبح یا بعد از یک روز بارانی اشتباه نگیرید. این دود معمولاً بخار حاصل از تراکم آب است که می تواند در اگزوز جمع شود. نه دودی که ناشی از مشکلی است که به آن اشاره کردیم.

  • مصرف بیش از حد روغن موتور

یکی دیگر از نشانه هایی که نشان می دهد خودروی شما نیاز به تعمیر اساسی دارد، مصرف بیش از حد روغن موتور است. اگر دائماً باید روغن موتور را پر کنید یا چراغ هشدار فشار کم روغن روشن می شود، ممکن است به این معنی باشد که در جایی از موتور نشتی وجود دارد یا رینگ های پیستون فرسوده شده یا آسیب دیده اند. رینگ های پیستون معیوب می توانند باعث نشت روغن موتور به داخل محفظه احتراق شوند.

چه زمانی باید اورهال موتور ماشین را انجام داد؟ بخش دوم

  • داغ کردن مکرر موتور

گرمای بیش از حد و مکرر می‌تواند به این معنی باشد که در رادیاتور نشتی وجود دارد. با این حال، ممکن است ناشی از واشر سر سیلندر معیوب باشد که به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا وارد محفظه احتراق شود. گرم شدن بیش از حد موتور یک مشکل جدی است که می تواند منجر به خرابی های مکانیکی دیگر شود. اگر چراغ هشدار دمای موتور روشن شد، حتماً آن را در نزدیکترین تعمیرگاه بررسی کنید.

  • دود اگزوز مشکی

دود سیاه ناشی از تجمع کربن روی پیستون ها و دریچه های ورودی است. در حین احتراق، به خصوص هنگامی که پدال گاز را فشار می‌دهید، این کربن به صورت دود سیاه از اگزوز به بیرون پرتاب می‌شود. کربن همچنین باعث خفگی موتور می‌شود، زیرا احتراق به درستی اتفاق نمی افتد. این منجر به کاهش عملکرد موتور و راندمان سوخت می شود.

  • احتراق ناقص کاهش عملکرد موتور

این مشکل می‌تواند موجب شود موتور در دورهای کم یا هنگام شتاب‌گیری تکان بخورد و حتی باعث افت عملکرد موتور شود. اگر مشکل ناشی از فرسودگی شمع‌ها باشد، تعویض آن‌ها یک راه حل آسان است. با این حال، می‌تواند ناشی از فرسودگی یا ترک خوردگی پیستون‌ها و رینگ‌های پیستون باشد که نیاز به اورهال موتور دارد.

  • صداهای عجیب از موتور

صداهای عجیب موتور اغلب به این معنی است که برخی از قسمتهای موتور فرسوده، شل، ترک خورده یا حتی شکسته شده اند. صداهای ضربه ممکن است نشان دهند که فاصله زیادی بین میل لنگ و میله‌های پیستون وجود دارد یا مشکل قطار سوپاپ وجود دارد. صداهای تق تق ممکن است ناشی از شکستگی حلقه‌های پیستون باشد. اگر موتور شما صداهای عجیبی تولید می‌کند، بهتر است آن را توسط یک متخصص بررسی کنید. منتظر نمانید تا ماشین خراب شود زیرا ممکن است هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

آیا انجام اورهال ماشین به هزینه های آن می ارزد؟

اورهال کردن موتور خودرو

در این مورد این شما هستید که باید تصمیم بگیرید. گاهی هزینه های اورهال خودرو آن قدر بالا می شود که اگر ماشین جدیدی خریداری کنید، بهتر است. حال باید دید این ماشین جدید همرده یا بالاتر از خودروی قدیمی شما است یا خیر. اگر پایین تر باشد، ممکن است بخواهید ماشین خود را که مدل بالاتری است، اورهال کنید. از طرفی هم خوردوی جدید به دلیل نو بودن و کار نکردن ممکن است دوام بیشتری داشته باشد.

گاهی هم یک خوردو ارزش معنوی برای شما دارد. مثلا ممکن است اولین خودرویی باشد که خودتان خریداری کرده باشید یا از عزیزی به شما رسیده باشد یا خود خودرو از ماشین های لوکس قدیمی باشد. در این حالت افراد ترجیح می دهند هزینه زیادی بکنند اما خودروی خود را از دست ندهند یا ماشین دیگری خریداری نکنند.

بهتر است ابتدا ماشین خود را نزدی تعمیرکار ببرید و از او بخواهید یک چکاپ انجام دهد. هزینه ها را براورد کند. سپس شما هم با توجه به هزینه گفته شده در مورد ماشین های صفری که هم قیمت هزینه اورهال می شوند، تحقیق کنید. سپس تصمیم بگیرید که می خواهید ماشین را تعمیر کنید یا خودرویی جدید خریداری کنید.

اگر کولر خوردوی شما خوب کار نمی کند، مطلب علت باد گرم کولر ماشین و رفع این مشکل را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال در رابطه با اورهال کردن موتور خودرو توضیح دادیم و آن را بررسی کردیم. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید