0

مرکز عملیات امنیت SOC چیست ؟ | ویژگی SOC و مزایای دارا بودن مرکز عملیات امنیت /2021

مرکز عملیات امنیت SOC چیست ؟
بازدید 244


SOC چیست مرکز عملیات امنیت SOC زیرساختی است که یک تیم امنیت اطلاعات را در اختیار دارد که وظیفه نظارت و تجزیه و تحلیل مداوم وضعیت امنیتی یک سازمان را دارد. تیم SOC با هدف تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به حوادث امنیت سایبری با استفاده از ترکیبی از راه حل های فناوری و مجموعه ای قوی از فرایندها انجام شده است.

کارمندان مرکز عملیات امنیت معمولاً تحلیل گران امنیتی ، مهندسان و مدیرانی هستند که بر عملیات امنیتی نظارت می کنند. کارکنان SOC همچنین با تیم های پاسخگوی بلایای سازمان همکاری نزدیک داشته اند تا اطمینان حاصل کنند که بلافاصله پس از شناسایی موارد ایمنی برطرف می شوند.

مراکز عملیاتی امنیتی SOC فعالیت در شبکه ، سرورها ، EndPoint ، پایگاه داده ها ، برنامه ها ، وب سایت ها و سایر سیستم ها را ردیابی و تجزیه و تحلیل می کنند تا فعالیت های غیرعادی را تشخیص دهند که می تواند حادثه ، نفوذ یا تهدید امنیتی را نشان دهد. مرکز عملیات امنیت SOC مسئولیت اطمینان از شناسایی ، تجزیه و تحلیل ، دفاع و گزارش صحیح حوادث احتمالی امنیتی را دارد.SOC

مرکز عملیات امنیت چگونه کار می‌کند

SOC چیست تیم SOC به جای تمرکز بر توسعه استراتژی های امنیتی ، طراحی معماری امنیتی یا اجرای اقدامات امنیتی ، مسئول بخشهای اطلاعات و امنیت عملیاتی سازمان است. کارمندان مرکز عملیات امنیتی عمدتاً متشکل از تحلیل گران امنیتی هستند که برای شناسایی ، تجزیه و تحلیل ، پاسخگویی ، گزارش و جلوگیری از حوادث امنیت سایبری با هم همکاری می کنند.

سایر وظایف جانبی SOC می تواند شامل تجزیه و تحلیل جرم شناسی پیشرفته ، تجزیه و تحلیل رمزنگاری و مهندسی بدافزار معکوس برای تجزیه و تحلیل رویداد باشد.

مطالب مرتبط

اولین قدم در ایجاد SOC سازمان ، تعریف واضح استراتژی متناسب با اهداف خاص سازمان و بخشهای مختلف آن و همچنین حمایت مدیران است. پس از تدوین استراتژی ، زیرساخت های لازم برای حمایت از آن استراتژی باید وجود داشته باشد.

زیرساخت های مشترک SOC شامل دیوارهای آتش ، IPS و IDS ، شناسایی آسیب پذیری امنیتی ، بررسی و یک سیستم مدیریت اطلاعات و حوادث امنیتی (به اختصار Security Information and Event Management System یا SIEM) است.

SOC چیست فن آوری های لازم برای جمع آوری داده ها از طریق جریان داده ، انتقال و پردازش داده از راه دور داده ها (Telemetry Packet Capture، syslog) و سایر روش ها باید در دسترس باشد تا متخصصان SOC بتوانند فعالیت داده ها را با هم مرتبط و تجزیه و تحلیل کنند.

مرکز عملیات امنیت SOC همچنین شبکه ها و Endpoint را برای شناسایی آسیب پذیری ها برای محافظت از داده های حساس و اطمینان از انطباق با مقررات دولت و صنعت نظارت می کند.

ویژگی SOC و مزایای دارا بودن مرکز عملیات امنیت

مزیت اصلی مرکز عملیات امنیت SOC چیست؟ از طریق نظارت و تجزیه و تحلیل مداوم فعالیت داده ها ، تشخیص حوادث امنیتی را بهبود ببخشید. با تجزیه و تحلیل این فعالیت ها در سراسر شبکه های سازمان ، نقاط پایانی ، سرورها و پایگاه های داده در طول روز ، SOC برای اطمینان از شناسایی به موقع و پاسخ به حوادث امنیتی بسیار مهم است.

SCO چیست نظارت مستمر ارائه شده توسط SOC سازمان ، سازمانها را بدون در نظر گرفتن منبع ، زمان ، روز یا نوع حمله ، در دفاع در برابر حوادث و نفوذها قابل توجه می کند. فاصله بین زمان نفوذ مهاجمان و شناسایی هویت سازمانها به خوبی در گزارش سالانه Data Breach Investigations Report ثبت شده است. داشتن مرکز عملیات امنیت به سازمان ها کمک می کند تا این شکاف را کاهش دهند و از تهدیدهای محیط خود آگاه شوند.

مرکز عملیات امنیت

بهترین اقدامات اجرایی مرکز عملیات امنیت

بسیاری از مدیران امنیتی به جای تکیه بر Script ، برای ارزیابی و کاهش تهدیدها مستقیماً بر روی نیروی انسانی تمرکز کرده اند. کارکنان SOC به طور مداوم در حال کار بر روی تهدیدهای شناخته شده و تهدیدات در حال ظهور هستند.

آنها همچنین نیازهای مشتریان و نیازهای سازمان را برآورده می کنند و در سطح تحمل ریسک خود عمل می کنند. در حالی که سیستم های فن آوری مانند دیوارهای آتش یا IPS می توانند از حملات ساده جلوگیری کنند ، تجزیه و تحلیل انسان برای مقابله با حوادث بزرگ مورد نیاز است.

برای دستیابی به بهترین نتیجه ، SOC سازمان باید همیشه از آخرین اطلاعات تهدید آگاه باشد و از این اطلاعات برای بهبود مکانیسم های شناسایی داخلی و دفاعی استفاده کند.

همانطور که توسط InfoSec تاسیس شده است ، SOC اطلاعات سازمانی را از درون سازمان جمع آوری می کند و آنها را با اطلاعات از منابع مختلف خارجی پیوند می دهد ، و نمای کلی از تهدیدها و آسیب پذیری ها را ارائه می دهد.

این اطلاعات سایبری خارجی شامل منابع خبری ، به روزرسانی های Signature ، گزارشات حادثه ، خلاصه اطلاعات تهدیدها و هشدارهای آسیب پذیری است که به SOC کمک می کند تا در کنار تهدیدات سایبری در حال رشد باشد.

برای ماندن در کنار آخرین تهدیدها ، کارکنان SOC باید دائماً ابزار نظارت را با اطلاعات تهدید تغذیه کنند. SOC سازمان همچنین باید فرایندهایی را برای تمایز بین تهدیدهای واقعی و تهدیدهای اشتباه شناسایی کند.

.SOC های موفق برای تأثیرگذاری و کارآیی بیشتر از اتوماسیون امنیتی استفاده می کنند. با ترکیب تحلیلگران امنیتی بسیار آموزش دیده با اتوماسیون امنیتی ، سازمان ها قدرت تحلیلی خود را برای بهبود اقدامات امنیتی و دفاع بهتر در برابر نقض داده ها و حملات سایبری افزایش می دهند. بسیاری از سازمان هایی که منابع داخلی برای دستیابی به این اهداف را ندارند ، این وظایف را به ارائه دهندگان خدمات امنیتی مدیریت شده که خدمات SOC را ارائه می دهند ، واگذار می کنند.

Click to rate this post!

[Total: ۰ Average: ۰]

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید