0

شکایت انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صمت ؛ ایرادات آیین‌نامه انجمن را کلافه کرد!

خبر مهم وزیر صمت در خصوص واردات خودروهای خارجی
بازدید 45


آیا ایرادات آیین‌نامه واردات خودرو و عدم اصلاح این مشکلات نهایتا منجر به شکایت انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صمت خواهد شد؟ با ما همراه باشید.

با وجود اصلاح برخی بندهای آیین نامه واردات خودرو، همچنان انتقادات زیادی نسبت به این آیین‌نامه مطرح است. ایرادات آیین‌نامه تا آنجا پیش رفته که حالا حتی انجمن واردکنندگان خودرو که دیده انتقاداتش ره به جایی نمی‌برد،‌ تصمیم به شکایت از وزارت صمت گرفته است. دبیر این انجمن اخیرا در گفتگویی با تجارت نیوز برخی ایرادات اساسی آیین‌نامه را مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی اعلام شد

شکایت انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صمت

انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که طرح واردات همچنان با مشکلات مهمی مواجه است. انتقادات وارد شده به آیین‌نامه آنچنان گسترده است که انجمن واردکنندگان خودرو حالا قصد شکایت از وزارت صمت را دارد. چندی پیش از این، امید قالبیاف سخنگوی وزارت صمت گفته بود:

«دولت باید پاسخگوی اشتباهات باشد و نه وزارت صمت. اگر ایرادات مجلس و حتی کارشناسان حوزه خودرو و تجارت مورد قبول باشد، آن را اصلاح می‌کنیم.».

واردات خودرو چه زمانی انجام خواهد شد ؛ شمارش معکوس برای ورود خودروهای خارجی

حال به نظر می‌رسد که وزارت صمت بنابر این ادعا عمل نکرده و همچنان ایرادات مهمی به آیین‌نامه واردات خودرو وارد است. مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، علت شکایت این انجمن از وزرات صمت را توضیح داد و به بررسی اشکالات آیین‌نامه پرداخت.

شکایت انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صمت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

برخی گمانه‌ها وجود دارد که انجمن واردکنندگان در رابطه با بحث واردات خودرو از شخص وزیر صمت شکایت کرده است. اما در واقع، شکایت از شخص رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت صورت نگرفته است. بلکه از وزارت صمت و با مدیریت فاطمی‌امین شکایت می‌شود.

البته هنوز شکایتی از طرف انجمن واردکنندگان به وزارت صمت صورت نگرفته و در دست بررسی بخش‌های حقوقی این انجمن است. متنی نیز در این راستا تهیه شده که در روز‌های آینده به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود.

آیا امید دارید که با این شکایت تغییری در مفاد آیین‌نامه واردات ایجاد شود؟

ما هم به این موضوع آگاه هستیم که با این شکایت قرار نیست وزارتخانه صمت تغییری در آیین‌نامه یا شیوه اجرای این طرح ایجاد کند و شکایت انجمن فایده‌ای ندارد. اما انجمن واردکنندگان باید به وظیفه خود در راستای اصلاح امور و انتقاد مصلحانه عمل می‌کرد.

انجمن واردکنندگان چه ایراداتی را به آیین‌نامه وارد می‌کند؟

اصلی‌ترین ایراد آیین‌نامه و دستورالعمل واردات خودرو به کشور، مغایرت آن با قانونی است که به بهانه آن واردات خودرو را آزاد کردند. از ابتدا عنوان شد که واردات خودرو با دو هدف تنظیم بازار و پاسخگویی به تقاضا، یعنی کاهش قیمت صورت می‌گیرد.

اما همان‌طور که مشخص است قرار نیست که با واردات خودرو هیچ‌کدام از این دو هدف و وعده وزارت صمت محقق شود. این دستورالعمل در ابتدای کار خود نه تنها باعث کاهش قیمت‌ها نشد، بلکه مشاهدات نشان می‌دهد که قیمت خودرو از زمان تدوین آیین‌نامه افزایش هم یافت. این مسائل نشان می‌دهد که آیین‌نامه جامع و مانعی تدوین نشده است.

وزارت صمت تا کنون واکنشی به این ایرادات واردشده نشان داده است؟

باید به این نکته توجه کرد که هنوز شکایت به مراجع قضایی تحویل داده نشده است. پیش از این، انجمن واردکنندگان بار‌ها به وزارت صمت ایرادات آیین‌نامه واردات خودرو را گوش‌زد کرد. اما وزارت صمت توجهی به این هشدار‌ها نکرد و واکنشی نشان نداد.

به نظر می‌رسد این طرح در نهایت سرانجامی نداشته باشد و شرکت‌های واردکننده نتوانند با شروط ذکرشده در دستورالعمل ابلاغی خودرویی وارد کشور کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره شکایت انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صمت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید