0

ثبت سفارش واردات محصولات رایانه‌ای متوقف شد

ثبت سفارش واردات محصولات رایانه‌ای متوقف شد
بازدید 201


وزارت صمت اقدام به اعلام ممنوعیت واردات اقلام حوزه IT به بهانه موجود بودن نمونه تولید داخلی آن کرده که پس از این تصمیم فعالان صنعت ‌ای ‌تی پیش ‌بینی می ‌کنند قیمت محصولاتی چون موبایل، تبلت، سی ‌پی ‌یو، هارد دیسک و حتی لپ‌ تاپ افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران: کالاهایی مانند مادربرد، هارد دیسک، رم، سی‌ پی ‌یو، کارت گرافیک، تبلت، لپ ‌تاپ، سرور و غیره در کشورمان تولید نمی ‎شوند و امکان تولید آنها وجود ندارد، چرا که به ‌طور مثال سی‌ پی ‌یو تنها توسط دو کمپانی Intel و AMD در جهان تولید می‌ شود، اما متاسفانه وزارت صمت بدون اینکه نظر کارشناسی اصناف به خصوص اتحادیه فناوران رایانه را جویا شود، اقدام به بستن ثبت سفارش این کالا ها کرده است که قطعاً با این اقدام، عقبگردی ده ساله را در این صنعت شاهد خواهیم بود.

پیش از این نمونه هایی از ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید داخلی دیده شده بود. صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که از قبل ممنوعیت واردات و ثبت سفارش خودرو، نه تنها نتوانست خود را در قامت نمونه های دسته متوسط جهانی نشان دهد که حتی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی نیز به کیفیت خودروهای تولیدی اعتراض دارند و قیمت آن را متناسب نمی دانند.

شرایط فعلی بازار خودرو چند ماه پس از ممنوعیت واردات نه تنها به تعطیلی ۹۵ درصد از نمایندگی های فروش خودروهای خارجی انجامید، بلکه قیمت خودرو را بدون دلیل افزایش داد.

داستان ممنوعیت در واردات برای کشور نیز جدای از داستان توقف ثبت سفارش برای خودرو نیست. در شرایطی که نیاز کشور به استفاده به روز از فناوری های به روز است، به بهانه وجود نمونه مشابه داخلی، ورود بسیاری از کالاها ممنوع می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت موبایل در بازار گران شده است؟ به تجارت ‌نیوز گفت: در روزهای کرونایی به دلیل تعطیلی مدارس و تقاضای دانش آموزان برای خرید موبایل قیمت موبایل بین پنج تا ۲۵ درصد گران شده است. البته نوسان قیمت دلار نیز در بالا رفتن قیمت موبایل بی ‌تاثیر نبوده است.

ابراهیم درستی افزود: فعلاً دو ماهی است که هیچ موبایلی وارد کشور نشده است. برخی موبایل ‌ها در انبار گمرک مانده است. توصیه ما به شرکت ‌های وارد کننده این است که در این شرایط از سود ۱۷ تا ۱۸ درصدی خود را کم کنند.

او در ادامه اظهار کرد: جنس به اندازه کافی در بازار وجود دارد. فعلاً کمبودی در حوزه موبایل نیست. تقاضا برای خرید موبایل دانش آموزان در قیمت موبایل یک درصد تاثیر داشته اما بیشترین علت نوسان قیمت موبایل تحت تاثیر افزایش قیمت دلار است.

پ.ن.۱: چرا از ممنوعیت واردات تجهیزات رایانه ‌ای تعجب می‌ کنید، طبق روال گذشته آقازاده‌‌ای به صورت گسترده این تجهیزات رو وارد کشور کرده و با این ممنوعیت می‌ تواند تجهیزاتش رو به چند برابر قیمت واقعی بفروش برساند.

پ.ن.۲: قیمت موبایل هم روز به روز گران می ‌شود! تقاضا برای خرید موبایل دانش‌ آموزان تاثیر نداشته، دلیلش افزایش قیمت دلار🤔

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید