0

استراتژی دیجیتال؛ لازمۀ کسب‌و‌کارهای اینترنتی در سال 1402

استراتژی دیجیتال
بازدید 34


بیشتر کسب‌وکارهای امروزی از ضرورت استفاده از روندهای دیجیتالی و به‌طور کلی حضور آنلاین آگاه هستند. با‌این‌حال، بسیاری از سازمان‌ها در پیشبرد استراتژی‌های دیجیتالشان بدون هیچ هدفی و بسیار آهسته حرکت می‌کنند. برای عبور از رقبا، سوارشدن بر ترند روز و آمادگی برای نوآوری‌های اجتناب‌ناپذیر در آینده، بهره‌بردن از یک استراتژی دیجیتال را بیش از پیش ضروری و مهم می‌کند.

از طرف دیگر، وقتی در دنیای امروز بیشتر کسب‌وکارها اکثر کارهایشان را به‌شکل دیجیتالی مدیریت می‌کنند، اینکه شما بخواهید همچنان به استراتژی‌های سنتی پای‌بند بمانید باعث می‌شود که رشد نکنید و در مقایسۀ با رقبا عقب بیفتید. در این مطلب بررسی می‌کنیم که چرا داشتن استراتژی دیجیتال اهمیت دارد.

منظور از استراتژی دیجیتال چیست؟

در اصل، این عبارت به برنامه‌ای اشاره می‌کند که از ابتکارات دیجیتال برای رسیدن به اهداف سازمان استفاده می‌کند. به عبارت ساده‌تر، استراتژی دیجیتال می‌تواند شامل هر چیزی باشد، اما نیازمند تخصص و تجربه برای پیاده‌سازی موفق دارد و تعریف آن به‌طور کلی بسته به اینکه از چه کسی می‌پرسید می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال، دپارتمان بازاریابی ممکن است آن را به چشم کانال‌های سطح وب مانند شبکه‌های اجتماعی و ایمیل ببیند، اما در دنیای مالی ممکن است به آن به چشم ابزارهای کسب درآمد آنلاین نگاه شود. برای افراد فعال در حوزۀ شبکه ممکن است منظور از استراتژی دیجیتال، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های عملکرد تیم باشد. به همین ترتیب، این تعریف برای هرکسی متفاوت خواهد بود.

۱۰ اهمیت داشتن استراتژی دیجیتال

تحقیقات نشان داده است که فقط ۴۹% از کسب‌وکارها دارای استراتژی دیجیتال هستند. این بدان معناست که تقریباً نیمی از بیزینس‌هایی که دنبال موفقیت هستند، بدون برنامه جلو می‌روند! نداشتن یک استراتژی دیجیتال کسب‌وکار را دچار چالش‌های اساسی می‌کند، اما داشتن و خلق یک استراتژی می‌تواند مزایای فراوانی داشته باشد:

۱) جهت پیدا می‌کنید

با داشتن یک استراتژی به درک درست و واضحی از اینکه دقیقاً چه هدفی دارید، می‌رسید. به عبارت دیگر، می‌دانید که حضور آنلاین شما قرار است چه ارزشی برای شما ایجاد کند. همین موضوع چون به شما جهت می‌دهد، باعث می‌شود که بتوانید مخاطبان و مشتریان جدیدی جذب کنید و با آن‌ها ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید.

۲) مخاطب آنلاین خود را می‌شناسید

اگر دربارۀ مخاطب خود تحقیق نکرده باشید، نمی‌توانید بفهمید که او دقیقاً از شما چه می‌خواهد و به دنبال چه نوع خدمات و محصولاتی است. این موضوع، به‌خصوص وقتی که مشتریان متفاوتی دارید، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود؛ چون به همان نسبت دیدگاه‌ها و تقاضاها متفاوت خواهد بود و نیاز است که شما به‌طور کامل به‌واسطۀ یک استراتژی دیجیتال، مخاطبانتان را بشناسید.

۳) مانع تصاحب سهم بازار شما توسط رقبا می‌شود

شما وقتی استراتژی ندارید، درواقع نقشۀ راه ندارید. مثلاً شاید بدانید که ویدئو مارکتینگ چیست، اما وقتی آن را به‌شکل سند راهبردی در استراتژی خود نیاورده‌اید، اینکه قرار است چگونه و چقدر از آن استفاده کنید، عملاً دانستن آن را بیهوده خواهد کرد و این رقبای شما هستند که با استفادۀ درست از یک استراتژی که در آن مشخص شده از انواع مارکتینگ و… قرار است چقدر استفاده شود، بودجۀ هرکدام چقدر است و… سهم بازار را از شما می‌گیرند.

۴) رشد خواهید کرد

وقتی از استراتژی‌ای مدون بهره می‌برید، خواهید توانست که با استفاده از راه‌ها و فرصت‌های مختلف و متنوع به مخاطبان بیشتر و بیشتری دست پیدا کنید و حضور آنلاین خودتان را پررنگ‌تر از قبل کنید. برندهای تاپ مانند آمازون، گوگل، دل و… حالتی پویا دارند. به عبارت دیگر، دائماً در حال آزمون و خطای راه‌های دستیابی به جامعۀ آنلاین مخاطبان هستند و همین موضوع نشان‌دهندۀ اهمیت‌داشتن یک استراتژی آنلاین است.

۵) آگاهی از برند را افزایش می‌دهد

یک استراتژی دیجیتال مؤثر که شامل طرح‌های بازاریابی دیجیتالی است، باعث می‌شود که دسترسی به برند در سطح اینترنت بیشتر و بیشتر شود. کارهایی مانند پست‌گذاشتن‌های پیوسته در شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی، مدیریت منابع دیجیتال و تجزیه‌و‌تحلیل اقدام‌ها همگی نقشی اساسی در پررنگ‌کردن حضور آنلاین شما دارند.

۶) باعث استفادۀ مؤثرتر از منابع می‌شود

یکی از بخش‌های مهم یک استراتژی دیجیتال، مدیریت منابع است، که شامل ابزار و روندهایی است که به یک شرکت کمک می‌‌کند تا منابعش مانند کارمندان، محتوا، منابع مالی و… را بهتر کنترل و مدیریت کند. به این ترتیب، بهره‌بردن از یک استراتژی مشخص در این بخش باعث می‌شود که از منابع با حداکثر بهره‌روی استفاده شود و در زمان و هزینه به‌خوبی صرفه‌جویی شود.

درنهایت به یاد داشته باشید در دنیایی زندگی می‌کنیم که حضور آنلاین یک برند، نماد زنده‌بودن آن است و نمی‌توان این موضوع را پنهان کرد. پس با استفاده از یک استراتژی دیجیتال، می‌توانید به مخاطب خود نشان بدهید که پویا هستید و می‌توانید به‌خوبی و با شناخت درست، نیازهایش را برطرف کنید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و مجله خبری آی تی و دیجیتال هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید